Κυριακή 13 Ιουλίου 2014

Κυριακὴ Πατέρων Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου

OI AΓIOI ΠΑΤΕΡΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ
«μες στε τ φς το κόσμου» (Ματθ. 5,14)
Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου

π. Αυγουστ. αμβ   ΣΗΜΕΡΑ, γαπητοί μου, γία μας ρθόδοξος κκλησία τιμ τος γίους πατέρας. ξηγήσαμε λλοτε τν ννοια πο χει λέξις πατήρ. Επαμε, τι Πατρ μ π κεφαλαο ενε νας, Θεός. Κατόπιν, πατέρες ενε σοι μ τν ελογημένο γάμο δημιούργησαν οκογένεια κα φεραν στν κόσμο παιδιά. πειτα πατέρες λέγονται κενοι πο τροφοδοτον πνευματικς τν κόσμο, πως ενε ο διδάσκαλοι, καθηγητα κα πνευματικο γέται τς νθρωπότητος. Τέλος, στν κκλησιαστικ γλσσα, πατέρες λέγονται κενοι πο μ λόγους κα ργα τίμησαν, δόξασαν κα στερέωσαν τν γία μας κκλησία, τν ρθοδοξία. Τέτοιων πατέρων, μ τν τελευταία ννοια, ορτάζουμε τ μνήμη σήμερα. ορτάζουμε εδικώτερα τ μνήμη τν πατέρων πο συγκρότησαν τν Τετάρτη (Δ΄) Οκουμενικ Σύνοδο τ 451 στ Χαλκηδόνα τς Μικρς σίας.

* * *
Συνεκλήθη τότε Οκουμενικ Σύνοδος. Ποιά ατία; Μία αρεσις. Σ να μικρ τεχος ναπτύσσω «Τί ενε αρεσις» κα αρετικός. Αρετικς ενε κενος πο πηγαίνει κόντρα μ τ διδασκαλία τς γίας μας κκλησίας, διδάσκει ξένα πρς τ δόγματα κα τς λήθειες τς πίστεώς μας.
Ξέρεις πς μοιάζει αρετικός; Ενε σν ατν πο δηλητηριάζει τ γάλα, πο νοθεύει τ φάρμακο, πού φήνει φρούρητο κάτι πο τν βαλαν ν φυλάξ, πο παραχαράσσει τ νόμισμα, πο παραποιε τ τέλειο, πο παρεκκλίνει π᾿ τ σωστό. Πίνετε γάλα νερωμένο; Δέχεστε φάρμακο νοθευμένο; Συναλλάσσεσθε μ κίβδηλα νομίσματα; , κάτι τέτοιο ενε αρεσις. Κα πως ατς πο κάνει τέτοιες δολιοφθορς ενε πόδικος κα καλεται ν᾿ πολογηθ, τσι κα αρετικς καλεται ν᾿ πολογηθ νώπιον τς γίας μας κκλησίας. Διότι ατς φαρμακώνει τ γάλα, κυκλοφορε νόμισμα κίβδηλο, νοθεύει τ φάρμακα τς κκλησίας, νακατεύοντας διδασκαλίες τς γίας Γραφς μ δικές του.
Αρετικός, ξ αιτίας το ποίου συνεκλήθη Τετάρτη (Δ΄) Οκουμενικ Σύνοδος, το νας πο νομάζετο Ετυχής. ταν μοναχός, καλόγερος, ρχιμανδρίτης. Ετυχς στ νομα, λλ δυστυχέστατος στν πραγματικότητα. Διότι δίδαξε πράγματα ντίθετα μ τ διδασκαλία τς κκλησίας μας.
Τί διδάσκει κκλησία μας;
Θ μιλήσουμε κάπως θεολογικ δ, κα παρακαλ ν προσέξετε.
Πολλ
ς ενε ο λήθειες τς πίστεώς μας. λλ᾿ πως τ σπίτι χει θεμέλιο κι πως τ δέντρο χει ίζα, τσι κα τς κκλησίας μας θεμελιώδης λήθεια, π τς ποίας στηρίζεται λο τ οκοδόμημά της, ενε μία· τι Χριστς ενε να θεανδρικ πρόσωπο.
Τί θ π ατό; τι Χριστς ενε, σ να πρόσωπο, τέλειος Θες κα τέλειος νθρωπος – πλν τς μαρτίας. Τ δόγμα ατ τς γίας μας κκλησίας λάμπει μέσα στ Εαγγέλια. κε θ δτε τ Χριστ λλοτε ς νθρωπο κα λλοτε ς Θεό. λλοτε ν πεινά, ν διψά, ν κοιμται, ν κουράζεται, ν δρών, ν᾿ γωνι, ν δακρύζη, ν᾿ ναστενάζτ πο δείχνουν τι ενε τέλειος νθρωπος), κι λλοτε ν διδάσκ λόγια πο δν ξανακούστηκαν, ν περπατά πάνω στ κύματα, ν λέ στν νεμο «Σιώπα, πεφίμωσο» (Μρκ. 4,39) κι μέσως θάλασσα ν γαληνεύ, ν βγάζ δαιμόνια μ μι προσταγή, ν πηγαίν στ μνμα ν λέ «Λάζαρε, δερο ξω» (ωάν. 11,43) κι νεκρς ν βγαίν ζωντανός, κα πρ παντς ν᾿ νασταίνεται διος π᾿ τν τάφο κα ν᾿ ναλαμβάνεται στος ορανούς (ατ πο δείχνουν τι ενε Θεός).
Τέλειος νθρωπος κα τέλειος Θεός. Ατ δν τ παραδέχονται ο αρετικοί. Κα λλοι μν ρνονται τν νθρώπινη φύσι το Χριστο, πως ο ρχαοι δοκται, πο λεγαν τι Χριστς ταν φάντασμα, χωρς σωματικ πόστασι. λλοι πάλι ρνονται τ θεότητά του. Μερικο λεγαν τι ταν μν Θες κα νθρωπος, λλ᾿ θεία φύσις περρόφησε τν νθρώπινη φύσι κα ενε μόνο Θεός.
π τος πρώτους αρετικος πρξε ρειος, πο ρνήθηκε τ θεότητα το Χριστο κα καθαιρέθηκε π τν Πρώτη (Α΄) Οκουμενικ Σύνοδο. Κατόπιν ρθε Μακεδόνιος, πο ρνήθηκε τ θεότητα το γίου Πνεύματος κα καταδικάστηκε π τ Δευτέρα (Β΄) Οκουμενικ Σύνοδο. Μετ μφανίστηκε πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νεστόριος, πο χώριζε τ Χριστ σ δύο, τν Υἱὸ το Θεο κα τν Υἱὸ το νθρώπου, κα καταδικάστηκε π τν Τρίτη (Γ΄) Οκουμενικ Σύνοδο. Κατόπιν μεταξ τν λλων αρετικν παρουσιάστηκε ρχιμανδρίτης τς κκλησίας τς Κωνσταντινουπόλεως Ετυχής, πο κι ατς δίδαξε αρετικ γι τς δύο φύσεις το Χριστο· ατός, ντιθέτως μ τ Νεστόριο, επε τι πως μέσα στν κεαν μι σταγόνα ξίδι ξαφανίζεται, τσι πορροφήθηκε νθρωπίνη φύσις το Χριστο μέσα στ θεία φύσι του· ρνετο δηλαδ τν νθρώπινη φύσι το Χριστο, κα γι᾿ ατ καταδικάστηκε π τος πατέρας τς Τετάρτης (Δ΄) Οκουμενικς Συνόδου πο ορτάζουμε σήμερα. Μαζ δ μ τν Ετυχ καταδικάστηκε κα μόφρων ατο ρχιεπίσκοπος λεξανδρείας Διόσκορος.
Γεννται τ ρώτημα· πς ενε δυνατν τ ἴδιο πρόσωπο ν ενε κα νθρωπος κα Θεός; Ενε δυνατν δυ τέλεια πράγματα ν ενε μέσα στν ἴδιο νθρωπο, στ ἴδιο πρόσωπο, Θες κα νθρωπος;
Βοηθητικ ενε τ ξς πατερικ παράδειγμα. χετε βρεθ ποτ σ σιδηρουργεο; Τ σίδερο ενε μία φύσις. φωτι ενε λλη φύσις. μα μως βάλς τ σίδερο μέσ᾿ στ φωτι τί γίνεται; Σμίγει τ σίδερο μ τ φωτι κα τ σίδερο γίνεται κόκκινο. Ενε δύο πράγματα, σίδερο κα φωτιά, λλ᾿ χουν νωθ κα σχημάτισαν να πύρινο πργμα, να φωτειν μεγμα. πως λοιπν φωτι νώνεται μ τ σίδερο, κατ παρόμοιο τρόπο Θες κα νθρωπος νώθηκαν σ να πρόσωπο, στν Κύριον μν ησον Χριστόν.
λλο παράδειγμα. μες τί εἴμεθα; λη κα πνεμα. Εἴμεθα δύο πράγματα. Κα τίθεται τ ρώτημα· πς σμίγει λη μ τ πνεμα; Πς τ λικ συνυπάρχει νωμένο μ τ ϋλο; Μυστήριο. πως λοιπν ενε μυστήριο νωσις το σώματος μ τν ψυχή, κατ παρόμοιο τρόπο ενε λήθεια, μυστηριώδης λήθεια, τι Θες κα νθρωπος νώθηκαν στ πρόσωπο το Χριστο, σ να θεανδρικ πρόσωπο.
Α
τ διεκήρυξε κκλησία. Κα μένει στερε κα κλόνητος στν πίστι ατή.
* * *
Σήμερα χουμε αρετικούς; χουμε. σως κα χειρότερους π τος παλαιούς. Ποιοί ενε; Ενε ο χιλιασταί. Ατο ρνονται τν γία Τριάδα, τ θεότητα το Κυρίου μν ησο Χριστο κα το γίου Πνεύματος. Σταυρ δν προσκυνον, εκόνες δν τιμον (τς λένε παλιόξυλα), τν λληνικ σημαία δν τ σέβονται (τ λένε κουρελόπανο), ρνονται τ πάντα. Ο χιλιαστα ενε «φροτο» πο μς ρθε π τν μερική. Ενε βραϊκ προπαγάνδα, ργανο τς σκοτεινς ργανώσεως το σιωνισμο.
Στν λλάδα δν πρεπε ν γίν οτε νας χιλιαστής. πατρίδα μας δν ενε βραϊκ μερικάνικο δαφος· ενε τόπος ποτισμένος μ δάκρυα κα αμα. λλ κα τ καλύτερο χωράφι, μα δν τ καλλιεργήσς, καταντ χέρσο. τσι κα πατρίδα μας. Ο πεύθυνοι μέλησαν τν καλλιέργειά της, ο χιλιαστα αξήθηκαν, κα κάνουν συγκεντρώσεις σ γήπεδα. κε Θες τν πατέρων μας νομάζεται μ τν βραϊκ λέξι «εχωβ» κα ο εχωβτες μ μερικάνικα δολλάρια ζητον ν διαλύσουν τν πατρίδα μας.
Ποιός φταίει; λοι φταμε. Φταίει μάνα, φταίει πατέρας, φταίει δάσκαλος, φτανε τηλεόρασι κα κινηματογράφος, ο φημερίδες κα ο δημοσιογράφοι. Φταμε πρ παντς μες ο ασοφόροι, ο παπδες κα ο δεσποτάδες. γία ατ μέρα μς πενθυμίζει, τι μόλις παρουσιάστηκε νας αρετικός, Ετυχής, μέσως μαζεύτηκαν στ Χαλκηδόνα – πόσοι; 630 πατέρες! κα κατεδίκασαν τν αρεσί του κα πήλλαξαν τν κκλησία π ατ τν θανατηφόρο κανθα.
Εμεθα λοι πεύθυνοι. Γέρος νθρωπος εμαι, τόσα χρόνια πηρετ τν κκλησία, κα σς τ λέγω· ἐὰν δν ξυπνήσουμε, πατρίδα μας θ σβήσ π τ χάρτη. Δν θ ενε πλέον λλάς! Θ ενε μία βραϊκ παρχία, μι χάβρα. Κα θά ᾿χουμε λοι τν εθύνη.
ντρες γυνακες κα παιδι πο μ κοτε, σς καλ σ πιφυλακή. λοι στ πλα, τ πλα πνευματικά! Δν πρέπει ν νικήσουν ο χιλιασταί, ο βραοι, τ μερικάνικο κεφάλαιο, θεΐα! Ν νικήσ Χριστός· ν, παδες λλήνων, μνετε κα περυψοτε ες πάντας τος αἰῶνας· μήν.
πίσκοπος Αγουστνος
(. νας γ. Παντελεήμονος Φλωρίνης 13-7-1975)
Πηγή: "Αυγουστίνος Καντιώτης"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.