Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2018

Το Ευαγγέλιον δεν είναι σε κάθε εποχή υπόθεση διαλεκτικής αλλά πίστεως και υπακοής.

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος  





Μακαριστός Γέροντας π. Αθανάσιος Μυτιληναίος
(1927 – 2006)
Απόσπασμα ομιλίας που εκφωνήθηκε στις 06/10 του 1996.

           Σεβαστοί πατέρες και αγαπητοί μου αδελφοί.
      Και πάλι με την Χάρη και ευλογία του Αγίου Τριαδικού Θεού μας, συνεκεντρώθημεν εις τον οικείον μας τόπον, στον Ιερόν Ναόν του Αγίου Χαραλάμπους. Και εκείνο που πάντοτε μας συνάζει, είναι ο αιώνιος λόγος του Θεού.
      Ο λόγος του Θεού, καταρχάς, ως το Δεύτερον Πρόσωπον της Αγίας Τριάδος. Η ενυπόστατος σοφία του Θεού που ενηνθρώπησε και ήλθε εις τα ίδια, όπως λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. Ήλθε τόσο κοντά μας, όμοιος με εμάς, γενόμενος άνθρωπος. Αλλά και ο λόγος του Θεού, εκ δευτέρου, ως Ευαγγέλιον, ως ρήματα Χριστού, που έχουν πάντοτε την ζωήν την αιώνιον.
     Είπε ο Κύριος, ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ὁ τὸν λόγον μου ἀκούων καὶ πιστεύων τῷ πέμψαντί με ἔχει ζωὴν αἰώνιον,

     Και τούτο γιατί ο λόγος του Θεού δίδει την ασφάλειαν και του ήθους αλλά και και της Ορθοδόξου Πίστεως. Όταν κανείς μελετάει τον λόγο του Θεού ξέρει πως πρέπει να ζήσει, πώς πρέπει να πολιτευθεί αλλά και πως πρέπει να πιστεύει. Και, κάτι ακόμη περισσότερο, δίδει ο λόγος του Θεού δύναμη, χάρη, φωτισμό, γιατί είναι ο ζων λόγος του Θεού. Και ο λαός του Θεού, αγαπά τον λόγον του Θεού.

Η ορατή ενότητα των Εκκλησιών και η ορατή ...διάσπαση των αντι-Οικουμενιστών!

Μᾶς ἐστάλη ἀπὸ Δ.Π.

Οι  Οικουμενιστές  θέλουν να σπάσουν την «περιορισμένη δογματική όψη των πραγμάτων» με συμπροσευχές κι ανακηρύσσουν την παγκόσμια χριστιανική ενότητα.

Οι  αντι-οικουμενιστές  προσπαθούν να τους σταματήσουν με τον χειρότερο δυνατό τρόπο:
    α) με το να κοινωνούν και να συμπροσεύχονται με τους Οικουμενιστές (κατ’ Οικονομίαν βεβαίως, βεβαίως) και 
    β) με το να διακηρύττουν και να επιμένουν στην μεταξύ τους …διάσπαση για θέματα που δεν είναι του παρόντος και δεν προϋποθέτουν την διακοπή μνημοσύνου! 

Οικουμενιστική συμπροσευχή
στο Augsburg της Γερμανίας


    Οικουμενιστική λειτουργία στον παπικό ναό της αγ. Άννας στο Augsburg. Από αριστερά Bischof Wiesemann, Regionalbischof Grabow, Bischof Zdarsa, Πρωτοπρεσβύτερος Mύρων, Prälat Meier Πρωτοπρεσβύτερος Mαλαμούσης, Bischof Rückert (v.l.), Foto: ACK

Μεταφράζω κάποια σημεία (Ὁλόκληρο τὸ ἄρθρο ἐδῶ) 
     (21.01.2018).  Το όραμα των Εκκλησιών για την Οικουμένη μπορεί μόνο να είναι η ορατή ενότητα των Εκκλησιών. Αυτό επιβεβαίωσε ο παπικός επίσκοπος Karl-Heinz Wiesemann (Speyer), πρόεδρος της εργασιακής ομάδας εκκλησιών της Γερμανίας (ACK), στην κεντρική λειτουργία με αφορμή την παγκόσμια εβδομάδα προσευχής για την ενότητα των Χριστιανών στις 21.01 στο Augsburg. Ο Wiesemann βλέπει την κοινή στροφή των Εκκλησιών προς τον Χριστό ως ευκαιρία να ξεπεραστούν  τα δογματικά  στεγανά και να ανοιχτούν οι εκκλησίες σε μία κοινή πίστη.
     Ο Θεός μας ελευθερώνει όλους από κάθε είδους σκλαβιά και εκμετάλλευση είναι το μήνυμα της εκδηλώσεως.

      Παράλληλα με την Γερμανία, ο Μητροπολίτητς Αυστρίας Αρσένιος Καρδαμάκης δήλωσε στο αυστριακό στούντιο Ωμέγα:
    «Οι Χριστιανοί κάθε δόγματος χρειαζόμαστε μεγαλύτερη επιθυμία για ενότητα κυρίως στην Θεία Ευχαριστία» (ἐδῶ). 



    Τώρα, τι θα πουν αυτοί που γράφουν μελέτες για οικονομίες και «ευσεβείς ιερείς», δυνητικές αποτειχίσεις και αγώνα άνευ κόστους; Ότι κακώς πράττουν οι Οικουμενιστές; Μα αυτό το κακό το πράττουν εδώ και δεκαετίες; Ότι έχουν γνώση οι φύλακες; Μα αυτό το λένε εδώ και δεκαετίες; Ότι άλλοι φταίνε; Μα κι αυτό το λένε εδώ και δεκαετίες.

Δεν γίνονται έτσι οι αναιρέσεις λαθών!



Μᾶς ἐστάλη ἀπὸ τὸ ἱστολόγιο: emmadimitris.blogspot.gr



ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ π. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ ΣΤΟΝ ΣΟΧΟ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΜΗΛΟΧΩΡΙΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ

Σχόλιο ιστολογίου emmadimitris.blogspot.gr -ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: 


ΣΤΙΣ 18 ΙΟΥΛΙΟΥ 2016 ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΜΗΛΟΧΩΡΙΟΥ ΑΚΟΥΣΑΜΕ ΤΟΝ π. ΘΕΟΔΩΡΟ ΝΑ ΑΠΑΝΤΑΕΙ ΣΤΗΝ ΑΔΕΛΦΗ ΜΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΟΤΑΝ ΑΥΤΗ ΑΥΤΟΛΕΞΕΙ ΔΙΑΒΑΖΕ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΣΤΟΝ ΣΟΧΟ ΠΕΡΙ ΤΩΝ "ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΟΥΝΤΩΝ ΔΟΧΕΙΩΝ". Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ π. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΗΤΑΝ: "ΕΚΑΜΑ ΛΑΘΟΣ. Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΜΟΥ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΣΩΣΤΗ"

ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ

emmadimitris.blogspot.gr

__________
Υ.Γ
ΟΣΟΙ  ΣΕΒΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ - ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΑΣ ΕΧΟΥΝ ΥΠΟΨΗ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΑΥΤΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ


"Πατερικὴ Παράδοση":

Δημοσιεύουμε τὴν παραπάνω πληροφορία, ποὺ μᾶς ἐστάλη ἀπὸ τὸ ἱστολόγιο «emmadimitris.blogspot.gr». Πρόκειται γιὰ μιὰ δήλωση τοῦ π. Θεοδώρου Ζήση, ἡ ὁποία (ὅπως μᾶς βεβαιώνει ὁ ἱστολόγος) ἔγινε πρὶν δύο περίπου χρόνια σὲ ἕνα μικρὸ κύκλο ἀνθρώπων. Καὶ τί λέγει αὐτὴ ἡ δήλωση; Μὲ αὐτὴ ὁ π. Θεόδωρος δηλώνει ὅτι τὸ περιεχόμενο ὁμιλίας του ποὺ ὡς καθηγητὴς Πατρολογίας ἔκανε «ΣΤΟΝ ΣΟΧΟ (Θεσσαλονίκης) ΠΕΡΙ ΤΩΝ "ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΟΥΝΤΩΝ ΔΟΧΕΙΩΝ"» ἦταν ἕνα λάθος: «ΕΚΑΜΑ ΛΑΘΟΣ. Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΜΟΥ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΣΩΣΤΗ».
Βέβαια, ὅταν κάποιος ἀνακαλύπτει ἕνα λάθος του καὶ δημόσια τὸ παραδέχεται, δείχνει μεγαλεῖο. Ὅμως, ὁ π. Θεόδωρος (ἀπ’ ὅσο γνωρίζουμε) ΠΟΤΕ δὲν ἀναίρεσε δημόσια καὶ θεολογικὰ τὶς θέσεις καὶ ἑρμηνεῖες ποὺ δημόσια ἔχει ὑποστηρίξει, ὑπὲρ τῆς διακοπῆς τῆς κοινωνίας μὲ τοὺς κοινωνοῦντας μετὰ τῶν αἱρετικῶν Οἰκουμενιστῶν. Ἐδῶ καὶ κάποια χρόνια δημοσιεύουμε τὴν σχετικὴ ἁγιοπατερικὴ θέση, ὅτι «ὁ κοινωνῶν ἀκοινωνήτω ἀκοινώνητος ἔσται», ποὺ κι αὐτὸς δίδαξε μὲ στοιχεῖα ἁγιοπατερικὰ καὶ λογικά, ἀλλὰ δὲν τολμᾶ (ἐφ’ ὅσον -ὅπως λέγουν οἱ ὑποστηρικτές του- δὲν τὴν δέχεται πλέον καὶ τὴν ἔχει ἀπορρίψει) νὰ παραθέσει τὰ ἀνάλογα ἁγιογραφικὰ καὶ ἁγιοπατερικὰ στοιχεῖα, τὰ ὁποῖα τὸν ἔκαναν νὰ ἀπορρίψει, ΟΧΙ δικές του τάχα ἑρμηνεῖες, ἀλλὰ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας! Γιατὶ αὐτὰ ποὺ στὸ Ζοχὸ Θεσσαλονίκης τότε εἶπε, δὲν εἶναι δικές του θέσεις, ἀλλὰ θέσεις τῶν Ἁγίων μας Πατέρων, μὲ τὶς ὁποῖες ΤΟΤΕ  κι αὐτὸς συμφωνοῦσε.
Κι ὄχι μόνο τότε, ἀλλὰ καὶ πρίν! Καὶ μετά! Νά, ἕνα ἀκόμα δεῖγμα, ἀπὸ τὰ πολλά:
π. Θεόδωρος Ζήσης (ἐδῶ): «Ὑπάρχουν χριστιανοὶ Εἰκονομάχοι. Καὶ ὑπάρχουν, ἐπίσης, καὶ δικοί μας ὀρθόδοξοι, συμπαθοῦντες τοὺς Εἰκονομάχους. Κι ἔχοντες κοινωνία μὲ τοὺς Εἰκονομάχους. Οἱ Προτεστάντες τί εἶναι, δὲν εἶναι Εἰκονομάχοι; Πᾶτε σὲ κανένα Προτεσταντικὸ Ναὸ μέσα, θὰ δεῖτε πουθενὰ νὰ ὑπάρχει Ἁγία Εἰκόνα; Τὶς ἔχουνε κατεβάσει. Ὅπως οἱ Εἰκονομάχοι, ἔχουν κατεβάσει τὶς Ἅγιες Εἰκόνες. Κι ὅμως ἐμεῖς εἴμαστε μαζὶ μὲ αὐτοὺς στὸ Π.Σ.Ε. Ἐκκλησία καὶ αὐτοί. Τοὺς ἀναγνωρίζουμε ὡς Ἐκκλησίες. Ἑπομένως τὰ ἀναθέματα ἰσχύουν καὶ γιὰ τοὺς δικούς μας, οἱ ὁποῖοι συμμετέχουν στὸ Π.Σ.Ε. Διότι, ὅποιος κοινωνεῖ μὲ τοὺς Εἰκονομάχους, ὅποιος ἔχει κοινωνία μὲ τοὺς Προτεστάντες, καὶ γι΄ αὐτὸν ἰσχύουν τὰ ἀναθέματα αὐτά, καὶ γι’ αὐτὸ φοβοῦνται, γιατὶ ἀναθεματίζουν οἱ ἴδιοι τοὺς ἑαυτούς τους. Πῶς νὰ ἀναθεματίσουν οἱ Ἐπίσκοποι, ἡ Ἱεραρχία μας –οἱ περισσότεροι, ὑπάρχουν καὶ μερικοὶ οἱ ὁποῖοι ἀντιδροῦν–, πῶς νὰ ἐπιτρέψουν νὰ ἀκουστοῦν τὰ ἀναθέματα, ἀφοῦ οἱ ἴδιοι θὰ ἀναθεματίζουν τοὺς ἑαυτούς τους, γιατὶ ἔχουν κοινωνία μὲ τοὺς Εἰκονομάχους· δὲν τοὺς ἀναθεματίζουν, δὲν τοὺς ἀποκηρύσσουν, ἀλλὰ εἴμαστε ὅλοι μαζὶ στὸ Π.Σ.Ε.    Τὸ κακὸ τοῦ Οἰκουμενισμοῦ καὶ τῆς προδοσίας τῆς Πίστεώς μας διαρκῶς ἐπεκτείνεται καὶ διαρκῶς βαθαίνει». (Ἀπομαγνητοφώνηση ἀπὸ ἐδῶ).
ντίθετα, λοιπόν, καὶ παρὰ τὶς (πρόχειρες; ἀνεύθυνες;) βεβαιώσεις τοῦ ἱστολογίου «emmadimitris.blogspot.gr» μόνο γιὰ ὅσα εἶπε ὁ π. Θεόδωρος στὸ Ζοχό, ὁ ἴδιος ὁ π. Θεόδωρος Ζήσης, μόλις πέρυσι, στὴν «Δήλωση Διακοπῆς Μνημοσύνου» ποὺ ἔκανε πρὸς τὸν μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ἄνθιμο (3/3/17, ἐδῶ), μεταξὺ ἄλλων γράφει:

ς πρὸς τὸν πατριάρχη Βαρθολομαῖο καὶ πρὸ τῆς «Συνόδου» ἦταν δικαιολογημένη ἡ διακοπὴ μνημοσύνου, πολὺ περισσότερο μετὰ ἀπὸ αὐτήν, διότι αὐτὸς ἦταν ὁ πρωτουργὸς καὶ πρωτεργάτης. Εἶναι συγκλονιστικὸ καὶ ἀκαταμάχητο τὸ ἐπιχείρημα τῶν Ἁγιορειτῶν Πατέρων στὴν ἐπιστολὴ ποὺ ἔστειλαν πρὸς τὸν αὐτοκράτορα Μιχαὴλ Η´ Παλαιολόγο, ὁ ὁποῖος μετὰ τὴν ψευδοένωση τῆς Λυών (1273) τοὺς ἐπίεζε νὰ μνημονεύουν στὴν Θ. Λειτουργία τὸ ὄνομα τοῦ πάπα. Ἀποκρούοντες αὐτὴν τὴν ἀπαίτηση ἀντιτείνουν: Πῶς εἶναι δυνατόν, ἐνῶ ἡ Ἁγία Γραφὴ μᾶς συνιστᾶ οὔτε στὸν δρόμο νὰ χαιρετοῦμε τοὺς αἱρετικούς, οὔτε νὰ τοὺς δεχόμαστε σὲ κοινὲς οἰκίες, ἐμεῖς νὰ τοὺς εἰσάγουμε μέσα στοὺς ναούς, ὅταν στὴν φρικτὴ καὶ μυστικὴ τράπεζα θύεται καὶ σφαγιάζεται ἀθύτως ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ; Μόνον ἀπὸ τὸν Ἅδη θὰ μποροῦσε νὰ ἐκπορεύεται φωνὴ ποὺ μνημονεύει τὸν ἐχθρὸ τοῦ Θεοῦ, τὸν πάπα. Ἂν ὁ ἁπλὸς χαιρετισμὸς τῶν αἱρετικῶν μᾶς κάνει κοινωνοὺς τῆς αἱρέσεως, πόσο περισσότερο ἰσχύει αὐτὸ γιὰ τὴν φωνητικὰ ἰσχυρὴ μνημόνευσή του, ὅταν τελοῦνται τὰ θεῖα καὶ φρικτὰ μυστήρια; Καὶ ἂν ὁ Χριστός, ὁ ἐπὶ τῆς Ἁγίας Τραπέζης κείμενος, εἶναι ἡ αὐτοαλήθεια, πῶς θὰ δεχθεῖ τὸ μεγάλο ψεῦδος, τὸ νὰ συμπαραθέτουμε τὸν πάπα ὡς ὀρθόδοξο πατριάρχη μὲ τοὺς λοιποὺς ὀρθοδόξους πατριάρχες; Τὴν ὥρα τῶν φρικτῶν μυστηρίων θὰ παίζουμε θέατρο καὶ θὰ παρουσιάζουμε τὸ ἀνύπαρκτο ὡς ὑπαρκτό, τὴν αἵρεση ὡς Ὀρθοδοξία; Πῶς θὰ τὰ ἀνεχθεῖ αὐτὰ ἡ ὀρθόδοξη ψυχὴ καὶ δὲν θὰ διακόψει τὴν κοινωνία πρὸς αὐτοὺς ποὺ μνημονεύουν καὶ δὲν θὰ τοὺς θεωρήσει ὡς καπήλους καὶ ἐκμεταλλευτὲς τῶν θείων; Καὶ στὸ σημεῖο αὐτὸ οἱ Ἁγιορεῖτες Πατέρες ἐξηγοῦν γιὰ ποιό λόγο μνημονεύουμε τὸ ὄνομα τοῦ ἀρχιερέως κατὰ τὴν Θεία Λειτουργία. Αὐτὸ γίνεται, ὄχι γιατὶ χωρὶς τὴν μνημόνευση τοῦ ὀνόματος τοῦ ἀρχιερέως δὲν ἐπιτελεῖται τὸ μυστήριο, κατὰ τὴν σφαλερὴ γνώμη μερικῶν συγχρόνων, ἀλλὰ γιὰ νὰ φανεῖ ἡ “τέλεια συγκοινωνία”, ἡ ταυτότητα πίστεως τοῦ μνημονεύοντος καὶ τοῦ μνημονευομένου».

Τί ἄλλο δηλώνουν ὅλα αὐτὰ ποὺ παραθέτει καὶ συγγράφει (ὁ π. Θεόδωρος) στὴν «Δήλωση Διακοπῆς Μνημοσύνου» του,  παρὰ ὅτι ἰσχυροποιεῖ τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας ὡς πρὸς τὸ «ὁ κοινωνῶν ἀκοινωνήτω ἀκοινώνητος ἔσται»; Καὶ πῶς νὰ πάρουμε ὡς δήλωση διάψευσης τοῦ π. Θεοδώρου, τὴν πληροφορία ὅτι ἔτσι ἀπάντησε ὁ π. Θεόδωρος «ΣΤΗΝ ΑΔΕΛΦΗ ΜΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ», πρὶν δυὸ χρόνια;
Ἐκεῖνο ποὺ προσωπικὰ διακρίνω εἶναι ὅτι ὁ π. Θεόδωρος, ἐπειδὴ γνωρίζει ὅτι δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἀναιρέσει ἁγιοπατερικὰ τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας ὡς πρὸς τὸ «ὁ κοινωνῶν ἀκοινωνήτω ἀκοινώνητος ἔσται», ἀλλὰ καὶ ἐπειδή, ταυτόχρονα, τὸ ἀναιρεῖ ἔμπρακτα(!), ἀποφεύγει θεολογικὰ τὴν ἀναίρεση (ἀφοῦ τοῦτο δὲν εἶναι ἐφικτό), καὶ ἀρκεῖται σὲ κάποιες δηλώσεις, ποὺ δίνουν τὴν ἐντύπωση ὅτι αὐτὸ δὲν ἰσχύει.
Τὸ ἴδιο ἔκανε, ὅταν πρόσφατα ρωτήθηκε ἀπὸ τὸν π. Ματθαῖο Βουλκανέσκου· δὲν ἀπάντησε ὁ ἴδιος, ἀλλὰ ἄφησε τὸν π. Εὐστράτιο νὰ ἀπαντήσει, στὴ συνέχεια δὲ εἶπε ὅτι ...συμφωνεῖ μὲ τὸν π. Εὐστράτιο!
Παραθέτω αὐτὴ τὸ περιστατικὸ καὶ τὴν ἁγιοπατερικὴ ἀναίρεση τῆς λανθασμένης τοποθέτησής του, μήπως καὶ κατανοήσει τὸ περιβάλλον του τὴν ἀλήθεια περὶ τοῦ θέματος.


Κυριακή, 17 Δεκεμβρίου 2017

Καὶ πάλι περί «ΑΚΟΙΝΩΝΗΤΩΝ»,

με αφορμή μια ομιλία


π. Θ. Ζήσης:
Θα αποδεχθούμε ή θα απορρίψουμε την Ψευδοσύνοδο;

(Ερωταποκρίσεις) [ΒΙΝΤΕΟ 2017]




    Εἶναι γνωστὸ ὅτι ὁ π. Θεόδωρος Ζήσης ἔχει ἐκφράσει ὀρθόδοξα καὶ μὲ γλαφυρὸ τρόπο ἔχει διατυπώσει τὴν ἁγιοπατερικὴ θέση ὅτι ὁ κοινωνῶν ἀκοινωνήτω ἀκοινώνητος ἔσται”. Εἶπε: «Αυτός ο οποίος κοινωνεί, ο Πατριάρχης δηλαδή που κοινωνεί με τον ακοινώνητο, τόν αιρετικό, πρέπει και αυτός να είναι ακοινώνητος, τότε θα πρέπει και οι υπό τον Πατριάρχη Αρχιεπίσκοποι–Επίσκοποι, να κάνουν τον Πατριάρχη ακοινώνητο. Να μην επικοινωνούν. Να κόψουν το μνημόσυνο» (ἐδῶ).
   Αὐτὴ τὴν θέση ἐσχάτως –χωρὶς θεολογικὰ ἐπιχειρήματα– φαίνεται πὼς ὁ π. Θεόδωρος τὴν ἔχει ἐγκαταλείψει. Τὴν ἐπιβεβαίωση αὐτῆς τῆς ἀπορρίψεως τῆς προηγούμενης θέσεώς του περὶ «κοινωνίας μὲ ἀκοινώνητο» καὶ «συγκοινωνούντων δοχείων» τοῦ ἔδωσε τὴν εὐκαιρία νὰ πιστοποιήσει ὁ π. Ματθαῖος Βουλκανέσκου, ὑποβάλλοντάς του δυὸ ἐρωτήσεις κατὰ τὴν πρόσφατη ὁμιλία τοῦ π. Θεοδώρου στὴν Ἀθήνα.
    Θὰ μᾶς χαροποιοῦσε ἡ ἐπανεξέταση μιᾶς ἐσφαλμένης θέσεως ὁποιουδήποτε, ἀλλὰ ὄχι ἡ ἐγκατάλειψη μιᾶς ὀρθῆς θέσεως. Τοῦτο μᾶς θλίβει.

     Ἡ ἐρώτηση τοῦ π. Ματθαίου ξεκίνησε ὡς ἑξῆς: