Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013

"Του Κυρίου η σωτηρία..." Ερμηνεία Μ. Αθανασίου και Θεοδωρήτου Κύρου




ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

M. Ἀθανασίου  & Θεοδωρήτου Ἐπισκόπου Κύρου,
 Ἑρμηνεία εἰς τοὺς Ψαλμούς

Τοῦτο γάρ ἐστιν ὃ λέγει ὁ ψαλμός, ὅτιπερ ὁ χορὸς τῶν προφητῶν διώκεται ὑπὸ τοῦ λαοῦ τῶν Ἰουδαίων. Δαυῒδ γὰρ ἑρμηνεύεται πεποθημένος· ὅπερ ἐστὶν ὁ χορὸς τῶν προφητῶν. Ὥσπερ οὖν ὁ Ἀβεσσαλὼμ ἀνταρσίαν διεζήτει κατὰ τοῦ ἰδίου Πατρός, τουτέστι τοῦ Δαυΐδ, οὕτω καὶ οἱ Ἰουδαῖοι ἐπανέστησαν κατὰ τῶν πατέρων αὐτῶν προφητῶν, μὴ δεχόμενοι τὰ προστάγματα τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ ἀνθιστάμενοι αὐτοῖς.
Κύριε, τί ἐπληθύνθησαν οἱ θλίβοντές με; Τό, τί, ἀντὶ τοῦ σφόδρα κεῖται.
Οὐκ ἔστι σωτηρία αὐτῷ ἐν Θεῷ αὐτοῦ. Ὁ Θεός, φησίν, αὐτοῦ οὐ σώσει αὐτόν· εἰς γὰρ μόνην τὴν ἁμαρτίαν ἔβλεπον ἣ ἐπεποιήκει, ἀγνοοῦντες αὐτοῦ τὴν μετάνοιαν.
Τοῦτο δὲ φανερώτερον δείκνυσιν ἐπὶ τοῦ Δαυῒδ λέγεσθαι τὸν ψαλμόν. Τὸ γὰρ ἐπανίστασθαι κυρίως λέγεται ἐπὶ τῶν πρότερον μὲν ἐν ὑπηκόων τάξει καθεστηκότων, μετὰ δὲ ταῦτα πόλεμον ἀραμένων.
Σὺ δὲ, Κύριε, ἀντιλήπτωρ μου εἶ, δόξα μου. Ἐπειδὴ ἐλέχθη, ὡς ἐκ προσώπου Κυρίου ὁ ψαλμὸς ἀπαγγέλλεται, ῥητέον ὡς καὶ αὐτοῦ ὑψοῦται ἡ κεφαλή, ὁ Θεὸς οὖσα, ὅταν ἡ θεότης αὐτοῦ φανερὰ δι' ἀποδείξεως τοῖς πιστοῖς γένηται.
Φωνῇ μου πρὸς Κύριον ἐκέκραξα. Διδάσκει ὁ λόγος, ὡς ἐν ταῖς περιστάσεσι οὐκ ἄλλῳ ἢ Θεῷ μόνῳ προσιέναι δεῖ.
[Φωνῇ μου πρὸς Κύριον ἐκέκραξα. Προέταξε μὲν τὴν εὐχήν, εἶτα μετὰ τὸ διάψαλμα τὴν εὐχαριστίαν, ἐπὶ τὸ τετυχηκέναι ὧν ᾔτησε. Νῦν μέντοι ἀποστρέφει τὸ πρόσωπον πρὸς ἡμᾶς, καὶ διηγεῖται πῶς εὐξάμενος ἐπηκούσθη, καί φησι· Φωνῇ μου πρὸς Κύριον ἐκέκραξα. Καὶ φωνὴν μὲν ὑποληπτέον τὴν νοερὰν τῆς διανοίας πρὸς τὸν τῶν ὅλων Θεὸν ἱκεσίαν· οὐ γὰρ τὴν κραυγὴν λέγει, ἀλλὰ τὴν αὐδαίαν τῆς διανοίας εὐχήν.
Τὸ δέ· ἐπήκουσέ μου ἐξ ὄρους, κατὰ τὴν κατέχουσαν εἴρηται δόξαν. Ἐνομίζετο γὰρ ἐν τῇ Σκηνῇ κατοικεῖν, ἐπειδὴ ἐκεῖθεν καὶ οἱ χρησμοὶ τοῖς ἱερεῦσι ἐδίδοντο. Ἢ τό, ἐξ ὄρους ἁγίου, ἀντὶ τοῦ, ἐξ οὐρανοῦ· ὡς καὶ τό· Ἐν ὄρει ἁγίῳ σου· καί, Ἐγγίσατε ὄρεσιν αἰωνίοις, δύναται ὄρος ἅγιον εἶναι Θεοῦ ἐξ οὗ εἰσακούει τῶν εὐχομένων ὁ Θεὸς ὁ μονογενὴς αὐτοῦ, περὶ οὗ εἴρηται· Ἔσται ἐμφανὲς τὸ ὄρος τοῦ Κυρίου ἐπ' ἐσχάτῳ τῶν ἡμερῶν· δηλούσης τῆς λέξεως ταύτης τὴν γενομένην αὐτοῦ φανέρωσιν, κατὰ τὴν ἐπιδημίαν ἐπὶ συντελείᾳ τῶν αἰώνων· ἤ, ἐξ ὄρους ἁγίου, ἐκ τοῦ οὐρανοῦ. Ὄρος ἅγιον Θεοῦ ἡ ὑπερφυὴς γνῶσις αὐτοῦ.
[Τό, ἐξηγέρθην, τοῦτο δηλοῖ, ὅτι, τῆς θείας ἀπολαύσας τροπῆς, κρείττων ἐγενόμην τῶν προσπεσόντων κακῶν].
Ἐγὼ ἐκοιμήθην καὶ ὕπνωσα. Τὸν περὶ τοῦ νοῦ ὕπνον φησί, δι' οὗ καὶ εἰς τὴν ἁμαρτίαν κατέπεσεν.
[Ὅτι σὺ ἐπάταξας πάντας τοὺς ἐχθραίνοντάς μοι. Πάταξον, σύντριψον, ἢ πατάξεις. Ἐπισπεύδει τὴν ἐξανάστασιν τὴν κατ' αὐτῶν τοῦ Θεοῦ, ἤτοι τὴν ἄμυναν. Ματαίως ἔχει τοὺς ἐχθροὺς ὁ μὴ παρέχων πρόφασιν μίσους. Ὀδόντας δὲ ἁμαρτωλῶν ἢ τὴν ἰσχὺν λέγει τῶν εἰς αὐτὸν ἁμαρτανόντων, ἢ τοὺς λόγους τοὺς κατ' αὐτοῦ, καὶ τὰς βλασφημίας· ἢ ὀδόντες ἁμαρτωλῶν εἰσι λογισμοὶ ἄλογοι παρὰ φύσιν ἡμῖν ἐπισυμβαίνοντες. Τοῖς γὰρ λογισμοῖς ὡς ὀδοῦσι χρώμενοι πολλάκις ἀντικείμενοι προσεγγίζουσιν ἡμῖν, τοῦ φαγεῖν τὰς σάρκας ἡμῶν, τουτέστι τὰ ἐκ τῆς σαρκὸς φυόμενα. Φανερὰ δέ, φησίν, ἐστὶ τὰ ἔργα τῆς σαρκός, ὁ θεῖος Ἀπόστολος. Ὀδόντας λέγει· ἀπὸ μεταφορᾶς τῶν θηρίων τοῦτό φησιν, ἃ μᾶλλον τοῖς ὀδοῦσιν ἰσχύει, καὶ συνθλωμένων, εὐκαταφρόνητα γίνονται. Καὶ γὰρ οἱ φονεῖς καὶ αἱμοχαρεῖς καὶ αὐτῶν τῶν αἱμοβόρων θηρίων χείρους εἰσίν, ἢ τούτοις παρισοῦνται.]
Τοῦ Κυρίου ἡ σωτηρία. Σῶσόν με, φησίν, Κύριε. Εὔχομαι δὲ καὶ τοῦτο εἰς πάντα ἐξενεχθῆναι τὸν λαόν. Ἰστέον δέ, ὡς ἅπας ὁ ψαλμὸς ἀναφορὰν ἔχει εἰς τὴν ἀνθρωπότητα, ἁμαρτοῦσαν μὲν καὶ δι' αὐτὸ τοῦτο παραδεδομένην τοῖς νοητοῖς ἐχθροῖς, βοῶσαν δὲ ἐν θλίψει καὶ ἐπακουσθεῖσαν παρὰ τοῦ Θεοῦ, καὶ μὴν καὶ σωθεῖσαν διὰ τοῦ ἀναστῆναι αὐτὸν ἐκ νεκρῶν δηλονότι, καὶ πατάξαι τοὺς ἐχθραίνοντας ἡμῖν δαίμονας. Αὐτὸς γάρ, ὁ τὰς μύλας τῶν λεόντων συνθλάσας Κύριος. Καὶ αὐτοῦ ἐστιν, ἤτοι παρ' αὐτοῦ, ἡ σωτηρία.
[Τοῦ Κυρίου ἡ σωτηρία. Οὐκ ἔχω, φησίν, εἰς ἄνθρωπον τὴν ἐλπίδα, ἀλλὰ παρὰ σοῦ τὴν σωτηρίαν προσμένω, καὶ ὁ σὸς λαὸς σὺν ἐμοὶ πολεμούμενος].
(Μ. Ἀθανασίου)



ʹ. «Ἐγὼ δὲ ἐκοιμήθην καὶ ὕπνωσα· ἐξηγέρθην, ὅτι Κύριος ἀντιλήψεταί μου». Νύκτα τὰς συμφορὰς πολλάκις ἡ θεία καλεῖ Γραφή· ἐπειδὴ ὡς ἐν σκότει διάγειν νομίζουσιν οἱ τοῖς ἄγαν ἀνιαροῖς περιπίπτοντες· ταῖς δὲ νυξὶν ὁ ὕπνος συνέζευκται· σημαίνει τοίνυν κατὰ ταυτὸν τὰς θλίψεις, καὶ τὴν τούτων ἀπαλλαγήν. Τὸ γὰρ «Ἐξηγέρθην, ὅτι Κύριος ἀντιλήψεταί μου», τοῦτο δηλοῖ, ὅτι Τῆς θείας ἀπολαύσας ῥοπῆς κρείττων ἐγενόμην τῶν προσπεσόντων κακῶν. Διό,
ζʹ. «Οὐ φοβηθήσομαι ἀπὸ μυριάδων λαοῦ τῶν κύκλῳ συνεπιτιθεμένων μοι· ἀνάστα, Κύριε, σῶσόν με ὁ Θεός μου». Ἀρκεῖς γὰρ καὶ παρὼν τὰς πολλὰς μυριάδας διασκεδάσαι.
ηʹ. «Ὅτι σὺ ἐπάταξας πάντας τοὺς ἐχθραίνοντάς μοι ματαίως, ὀδόντας ἁμαρτωλῶν συνέτριψας». Τελείας μοι τοίνυν μετάδος τῆς σωτηρίας· καὶ καθάπερ πολλάκις ἄδικον κατ' ἐμοῦ δυσμένειαν ἐσχηκότας, καὶ ὁμοφύλους καὶ ἀλλοφύλους, καὶ Ἰσραηλίτας καὶ Ἀμαληκίτας, καὶ μέντοι καὶ αὐτὸν τὸν Σαούλ, ποινὴν εἰσεπράξω τῆς ἀδικίας· οὕτω με καὶ νῦν τῆς σωτηρίας ἀξίωσον. Τὸ δέ, «Ὀδόντας ἁμαρτωλῶν συνέτριψας», ἀντὶ τοῦ, Πάσης αὐτοὺς ἐγύμνωσας ἰσχύος, ἐκ μεταφορᾶς τῶν θηρίων, ἃ τῶν ὀδόντων στερούμενα, εὐκαταφρόνητα λίαν ἐστὶ καὶ εὐκαταγώνιστα.
θʹ. «Τοῦ Κυρίου ἡ σωτηρία». Οὐκ ἔχων, φησίν, εἰς ἄνθρωπον τὴν ἐλπίδα, ἀλλὰ παρὰ σοῦ τὴν σωτηρίαν προσμένω· οὐκ ἐγὼ δὲ μόνος, ἀλλὰ καὶ ὁ σὸς λαὸς ὁ σὺν ἐμοὶ πολεμούμενος. Κήδομαι δὲ καὶ αὐτῶν τῶν πολεμούντων· καὶ γὰρ ἐκεῖνος σὸς χρηματίζει λαός. Δὸς τοίνυν, Δέσποτα, καὶ τούτοις, κἀκείνοις, τῆς εἰρήνης τὴν εὐλογίαν· τοῦτο γὰρ παρεδήλωσεν εἰρηκώς· «Καὶ ἐπὶ τὸν λαόν σου ἡ εὐλογία σου». Καὶ γὰρ ὁ μακάριος Μωσῆς ταῖς εὐλογίαις τὴν εἰρήνην συντάττει· εὑρίσκομεν δὲ κἀν τῇ ἱστορίᾳ σφόδρα τοῦ λαοῦ κηδόμενον τὸν μακάριον Δαβίδ, καὶ αὐτοῦ τοῦ πατραλοίου παιδός, καὶ μᾶλλον τῆς εἰρήνης, ἢ τῆς κατὰ τοῦ λαοῦ προμηθούμενον νίκης.
(Θεοδωρήτου Ἐπισκόπου Κύρου)

17 σχόλια:

  1. Ανώνυμος10/10/13, 6:35 μ.μ.

    Στον Θεό σίγουρα υπάρχει σωτηρία , στον ιδιόρρυθμο δρόμο που διαλέγουμε , θα πρέπει να αμφιβάλουμε άν υπάρχει σωτηρία. Η λεζάντα που έχετε μπροστά στο ιστολόγιό σας , αφορά όχι μόνο τους άλλους , αλλά και την αφεντιά σας και θα πρέπει να μην κολακεύετε τον ΄΄απλανή΄΄ οδηγό σας , αλλά να τον προφυλάσσετε από τα τρωτά σημεία του χαρακτήρος του , εάν τον αγαπάτε Είστε σίγουροι ότι ο δρόμος που πήρατε σας οδηγεί στο όρος Θαβώρ, σε έναν τόπο φωτός και καθαρμού όπως τον παρουσιάζετε; Είδατε εσείς εκει το Θαβώρειο φώς και καλείτε και τους άλλους να κάνουν το ίδιο; Εάν υπήρχε ένας τέτοιος δρόμος εύκολος - τουλάχιστον ευκολότερος από όλους τους άλλους - προς το όρος Θαβώρ δεν θα τον είχε ανακαλύψει η εκκλησία και δεν θα είχε δημιουργηθεί ένας ιδιαίτερος κλάδος θεολογίας , που να ονομάζεται ΄΄αποτείχιση΄΄ με συγγράμματα επί συγγραμμάτων και σχολαστικιστικούς συλλογισμούς , που καταλήγουν σε παρανοήσεις , ώστε να θεωρούμε τον Μεγάλο Φώτιο υπέρμαχο της ΄΄αποτειχίσεως ΄΄, επειδή προήδρευσε της οικουμενικής συνόδου, που έφτιαξε τον σχετικό κανόνα και εν συνεχεία βέβαια ήταν ο πρώτος που τον παραβίασε , αφού από τον Μεγάλο Φώτιο μέχρι το σχίσμα πέρασαν δύο αιώνες !! Συνέχεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος10/10/13, 6:38 μ.μ.

    Από πού συνάγετε το συμπέρασμα αδελφοί μου , ότι η αποτείχιση σώζει την εκκλησία από το σχίσμα; Η ίδια η αποτείχιση και η πλέον καλόβουλη ακόμα , όταν δεν γίνει υπό κάποιες προυποθέσεις , κινδυνεύει να εξελιχθεί σε σχίσμα και ήδη βρίσκεσθε στις παρυφές του σχίσματος να μην πώ και κάτι περισσότερο με την ιδεολογοποίηση της ΄΄αποτειχίσεως΄΄ (ίσως δογματοποίηση εφ’ όσον την ανάγετε σε όρο σωτηρίας ) . Φυσικά δεν είμαι αφελής να περιμένω να ακούσετε εμένα , αφού δεν ακούσατε όχι τους σιγονταροοικουμενιστές αλλά τους ΄΄ υμέτερους ΄΄ θεολόγους , ούτε βέβαια περιμένω να δημοσιεύσετε αυτό το μύνημά μου όπως δεν δημοσιεύσατε το προηγούμενο, αλλά επειδή υπήρξατε φίλοι και συνεργάτες , πρίν σας εγκαταλείψω και παύσω να σας ενοχλώ -μετά πρώτην και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού - κατά συνείδησιν ενεργώντας , για να μην κατηγορηθώ από την συνείδησή μου για ανθρωπαρέσκεια , θεώρησα καθήκον μου να αφιερώσω από το υστέρημα του χρόνου μου για να σας γράψω αυτές τις γραμμές Καλή συνέχεια λοιπόν στο ΄΄ θεάρεστο΄΄ έργο σας να προσελκύετε οπαδούς , μόνο προσέξτε πού τους οδηγείτε στη σωτηρία ή στον όλεθρο , στο Θαβώρ ή στον Καιάδα !!
    Λωρίτου Ελένη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στους ανώνυμους 8:35 και 8:38.
    Αν η εφαρμογή Εντολών του Θεού και Ι. Κανόνων εἰναι για σας ΙΔΙΟΡΡΥΘΜΟΣ δρόμος και σε αυτόν τον δρόμο δεν υπάρχει σωτηρία, τότε να μας υποδείξετε εσείς, πού υπάρχει η σωτηρία. Μήπως υπάρχει στην μη εφαρμογή των Εντολών;
    Τα συμπεράσματα για τον ρόλο της αποτειχίσεως, δεν είναι δικά μας, αλλά είναι μάταιο να σας τον εξηγήσουμε πάλι εμείς. Και αν σας επαναλάβουμε τα συμπεράσματα, που ο π. Ευθύμιος συνάγει με την παράθεση της ερμηνείας των Πατέρων (και τα έχουμε στον οικείο τόπο δημοσιεύσει) και πάλι δεν θα πειστείτε, αφού ήδη τα ξέρετε. Απλώς τα απορρίψατε, χωρίς βέβαια να κάνετε τον κόπο να τα ανασκευάσετε. Μόνο και μόνο γιατί έτσι νομίζετε ή έτσι σας είπαν. Διαβάστε λοιπόν τον έπαινο για όσους αποτειχίζονται, χωρίς να σημειώνει τις προϋποθέσεις που εσείς προτιμάτε, στον ΙΕ΄ Κανόνα της ΑΒ΄ Συνόδου. Όχι για να μας επαινέσετε, αλλά για να μη γράφετε λόγια που δεν έχουν αγιογραφική θεμελίωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος10/10/13, 10:13 μ.μ.

      γιατί κάνετε πως δεν καταλαβαίνετε ιστολόγε; Δεν πρόκειται για δυο διαφορετικούς ανώνυμους αλλά για μια επώνυμη που έχει το όνομα της. Γιατί αδικείτε τον εαυτό σας;

      Διαγραφή
    2. Συγγνώμη για το μπέρδεμα. Όταν διάβαζα το σχόλιο στην "Επισκόπηση" δεν φαίνονταν οι τελευταίες γραμμές, άρα και το όνομα. Για την ανάρτηση αυτών των δύο σχολίων έχω την ευθύνη. Αν είχα δει το όνομα, η απάντησή μου θα ήταν διαφορετική, όχι μόνο γιατί εκτιμώ (παρά τις όποιες διαφωνίες) το πρόσωπό σας, αλλά και γιατί η απάντηση απευθυνόταν προς κάποιον ανώνυμο, του οποίου τις γνώσεις και τις προθέσεις δεν γνώριζα.
      Π.Σ.

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος10/10/13, 11:54 μ.μ.

    Ωστε Ελένη, επικαλείσαι κάτι σαν "χάσιμο χρόνου" την διατύπωση 10 γραμμών για αδελφές και αδελφούς σου, που τόσα χρόνια αγωνιστήκαμε μαζί; Τά έσβησες όλα; Και τόσο καιρό που ήσουν κοντά μας "ως εις εξ ημών" γιατί δεν έκανες αυτό που συμβουλεύεις εμάς τώρα. Γιατί εσύ δεν "τον προφύλαξες από τα τρωτά σημεία του χαρακτήρος του";
    Και καλά, εμείς δεν πρέπει να είμαστε σίγουροι για το δρόμο που ακολουθούμε (κατά την γνώμη σου), εσύ είσαι σίγουρη ότι ακολουθείς το "Θαβώρειο φώς" και με αυτό το φωτισμό μας αποτρέπεις από το δρόμο που ακολουθούμε; Είδα πρόσφατα ένα σχόλιό σου. Σ' αυτό έλεγες ότι δεν έχεις διαβάσει τα βιβλία του γέροντα. Απορώ λοιπόν, πώς συμπεραίνεις, ότι δεν εξηγεί καλά τα της αποτειχίσεως.
    Πάντως, ευχαριστούμε για το χρόνο που έχασες να απαντήσεις σε μας τους πλανεμένους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος11/10/13, 12:58 π.μ.

    Εφ’όσον λοιπόν ο αιρετικός είναι αναθεματισμένος και αυτοκατάκριτος από την ίδια την αίρεση , γιατι είναι επιβεβλημένη η ιδική μας παρέμβαση , για να κατακριθεί και να αναθεματισθεί , εκτός βέβαια από το αρμόδιο όργανο της εκκλησίας πού θα τον καθαιρέσει και το οποίο δεν νομίζω να θεωρείτε , ότι μπορεί κάποιος να το υποκαταστήσει ;
    Ουδείς ιερός κανόνας εντέλλεται την αποτείχιση , εάν υπάρχει τέτοιος κανόνας να μας τον δείξετε, εκτός και αν όπως λέτε υπάρχει κάποια δυσαρμονία μεταξύ Αγ. Γραφής και πηδαλίου , οπότε το πηδάλιο δεν είναι Παράδοση ή είναι ελλιπές και χρειάζεται συμπλήρωση.
    Αυτά τα συμπεράσματα τα συνάγει μόνο ο π. Ευθύμιος επάνω στη γή και κανείς άλλος ούτε κάν ο ίδιος ο Μέγας Φώτιος, ο οποίος αν και ήταν αρχιεπίσκοπος Κων/λεως και σε κάποια ιστορική συγκυρία πολιτικής παντοδυναμίας της ανατολικής αυτοκρατορίας , που θα μπορούσε αυτοστιγμί και από μία θέση ισχύος να διακόψει την εκκλησιαστική κοινωνία με την εκκλησία της Ρώμης , αυτό δεν έγινε παρά μετά από δύο αιώνες το 1054 Δηλαδή ο Μέγας Φώτιος ήταν ο ίδιος παραβάτης του ιερού κανόνος που ο ίδιος έκανε !
    Αφού ο ιερός κανόνας σας επαινεί , γιατί δεν μένετε ησύχως ευχαριστημένοι εν τη συνειδήσει σας με τον έπαινο , που σας επιδαψιλεύει ο ιερός κανόνας , αλλά γίνεσθε ιερότεροι και κανονικότεροι του ιερού κανόνος και εξαπολύετε μύδρους , κοσμητικά επίθετα και παρατσούκλια στους μη αποτειχισμένους , τους επισείετε δε και την κόλαση , χωρίς αυτό να τους το επισείει κανένας κανόνας; Σ’αυτή την περίπτωση η κόλαση επιστρέφει σε εσάς τους ιδίους Συνέχεια….

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος11/10/13, 1:02 π.μ.

    Δεν είμαι η αρμόδια να σας υποδείξω , τι θα κάνετε για να σωθείτε , απευθυνθείτε σε κάποιο άγιο και φωτισμένο άνθρωπο Το μόνο που ξέρω είναι , ότι δεν μπορείτε να ιδιοποιείσθε την ομολογία , το μαρτύριο της συνειδήσεως, την απομάκρυνση από τούς αιρετικούς επισκόπους και για όσους είναι κληρικοί και θεολόγοι την σπουδή για την κατήχηση του λαού Εάν αυτοί κάνουν λίγα αδελφοί μου , κάντε εσείς περισσότερα , αλλά όχι υπερβαίνοντας τα διατεταγμένα σύμφωνα με τις δικές σας επινοήσεις. Δεν τολμώ να σας μιλήσω ως επαΐουσα, αλλά ως αναζητούσα το σωστό δρόμο , που νομίζω ότι βρίσκεται στο απλό και αυτονόητο, στο καθημερινό μας βίωμα μέσα στην εκκλησία και όχι σε κάποιες εξεζητημένες θεολογικές αναβάσεις, που τελικά γίνονται σχολαστικισμός , συγχωρήστε με !
    Λωρίτου Ελένη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος11/10/13, 3:04 μ.μ.

    Λυπούμε, κ. Λωρίτου, τόσα χρόνια κοντά στον π. Ευθύμιο, και κάνεις ερωτήσεις που τις έχει απαντήσει και επαναλάβει (γραπτά και προφορικά) πολλάκις. Πόσες φορές δεν έχει πει, ότι εμείς δεν καταδικάζουμε κανένα. Απλώς απομακρυνόμεθα από τον αιρετίζοντα, γιατί μεταδίδει μόλυνση, μας επηρεάζει ανεπαισθήτως και υπούλως και μας διαβρώνει την πίστη; Και φυσικά είναι καθήκον μας να ενημερώνουμε και όσους ενδιαφέρονται για τα θέματα αυτά, όπως εσύ από αγάπη ενδιαφέρεσαι για την δική μας σωτηρία.
    Δεν θα σου παραθέσω κάτι από τα βιβλία του π. Ευθυμίου, αλλά δυό πατερικά κείμενα από το βιβλίο του κ. Σημάτη (Η Πατερική Στάση στους Θεολογικούς Διαλόγους, 2008):

    "Σὲ ἐπιστολή του ὁ Μ. Βασίλειος, αφού τονίζει στὸν ἐπίσκοπο Πατρόφιλο, πὼς οἱ Κανόνες προστάζουν νὰ ἀποφεύγει ὁ πιστὸς τοὺς αἱρετικούς, καταλήγει: ἐὰν ἐσὺ κρίνεις τὴν κοινωνίαν μὲ κάποιους αἱρετικοὺς ὡς πρᾶγμα ἀδιάφορον, θὰ μᾶς συγχωρήσῃς, διότι (ἐμεῖς) δὲν δεχόμεθα νὰ ἀναμιχθῶμεν μὲ τὴν ζύμην τῶν ἑτεροδιδασκάλων.
    Ο δε αγ. Εφραίμ ο Σύρος (Περί μετανοίας και κατανύξεως) γράφει: «Μηδέποτε συμφιλιάσῃς μετὰ αἱρετικῶν. Μὴ συμφάγῃς, μὴ συμπίῃς, μὴ συνοδοιπορήσῃς. Μὴ εἰσέλθῃς εἰς οἶκον αὐτῶν, μηδὲ εἰς ἐκκλησίαν· πάντα γὰρ ὅσα εἰσίν, ἀκάθαρτα εἰσίν, καθὼς λέγει ὁ Παῦλος, ὅτι τοῖς μεμιασμένοις καὶ ἀπίστοις οὐδὲν καθαρόν, ἀλλὰ μεμίανται αὐτῶν ὁ νοῦς καὶ ἡ συνείδησις. Ἀσφαλίζου οὖν τὴν ψυχήν σου, ἀγαπητέ. Μὴ συμφιλιάζῃς αἱρετικοῖς, ἵνα μὴ συγκοινωνήσῃς τῇ κοινωνίᾳ αὐτῶν· ὅτι γάρ, καθὼς εἶπεν ὁ Κύριος, οὐκ ἔχουσιν ἄφεσιν ἁμαρτιῶν, οὐδὲ ἐν τῷ νῦν αἰῶνι, οὐδὲ ἐν τῷ μέλλοντι· δηλονότι οὐδὲ οἱ συμμιαινόμενοι αὐτοῖς· ἕκαστος γὰρ θερίσει ὃ ἔσπειρε».
    Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος11/10/13, 3:52 μ.μ.

    i. Άραγε αυτές οι θέσεις, Ελένη, απηχούν τις θέσεις του πατρολόγου καθηγητή Θεόδωρου Ζήση; Τις εγκρίνει;
    ii. Πόσο υπεύθυνη είσαι, όταν γράφεις για θέματα που ο π. Ευθύμιος έχει απαντήσει εξαντλητικά, όπως γράφει και ο/η "ανώνυμος Κ."; Δεν καταλαβαίνεις ότι "ακτινοβολείς" εμπάθεια και ανευθυνότητα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος12/10/13, 4:13 π.μ.

    Φοβάμαι ότι κάνετε καποια σύγχυση .Ο μέγας Βασίλειος και ο άγιος Εφραίμ αναφέρονται σε αιρετικό καταδικασθέντα από την εκκλησία , ενώ το δικό μας θέμα είναι η σχέση μας με τους αιρετίζοντες δηλαδή αυτούς , που δεν τους έχει καθαιρέσει η εκκλησία , ως μη όφειλε φυσικά , διορθώστε με αν κάνω λάθος Ας δεχθώ όμως ότι ετσι έχει και για να μη μιλάμε στον αέρα , άς πάρουμε για παράδειγμα την σχέση μας με τον τοπικό οικουμενιστή επίσκοπο Δημητριάδος Ιγνάτιο . Από τότε που εκδηλώθηκε ως οικουμενιστής, δηλαδή ένα χρόνο αφ’ότου ήρθε στο Βόλο άμα τη λειτουργία της αιρετικής του ακαδημίας , ουδέποτε συνέφαγον, συνέπιον , συνοδοιπόρησα κ.τ.λ και για να συμπληρώσω η αντίσπαση των αισθημάτων , που μου δημιούργησε όλη αυτή η κατάσταση , μου υπαγόρευσε ποτέ να μην σκύψω να φιλήσω το χέρι του, να πάρω αντίδωρο ή θεία Κοινωνία και τόσα άλλα πραγματα , που πολύ καλά γνωρίζετε και θεωρώ μικρολογία και μωρολογία να επαναλάβω , αν και θα έπρεπε όχι για να υπερηφανευθώ ( σιγά το πράγμα και σιγά το άθλημα ), αλλά για να καταδείξω, ότι δεν μπορείτε να ιδιοποιείσθε την ΄΄απομάκρυνση ΄΄ από τους αιρετικούς οικουμενιστές Τι εννοείτε με την λέξη ΄΄απομάκρυνση΄΄ και γιατί την ιδιοποιείσθε; Συνέχεια…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος12/10/13, 4:17 π.μ.

    Λέτε ότι τα μυστήρια είναι μεν έγκυρα , αλλά και μολύνουν Άλλα όμως είναι μικρά και αμελητέα , άρα μικρός ο εξ αυτών προερχόμενος μολυσμός και άλλα είναι μεγάλα , άρα μολύνουν πολύ .Και ο γάμος μέγα μυστήριο εστί και η βάπτιση ακόμα μεγαλύτερο Δηλαδή ο βαθμός της αποτείχισής σας είναι συνάρτηση του βαθμού της αυτάρκειάς σας; Συνεπώς καθόλου δεν απομακρύνεσθε από τους αιρετικούς επισκόπους , αφού επικοινωνείτε με αυτούς μέσω των μυστηρίων που αναπόφευκτα παίρνετε από αυτούς , αλλά απομακρύνεσθε από τους αδελφούς σας , που δεν σας ακολουθούν σ’αυτήν την ιδιόρρυθμη ΄΄ απομάκρυνση΄΄ .
    Γιατί αγαπητέ/η ανώνυμε 5.52 συνειρμικά το μυαλό σας πάει στον π. Θεόδωρο Ζήση ; Με τον π. Θεόδωρο συνδέομαι πνευματικά , αλλά δεν είμαι εκπρόσωπός του και ομολογουμένως δεν ζήτησα την έγκρισή του. Σας είπα ότι δεν γράφω ως επαΐουσα, αλλά με τον κίνδυνο να κάνω λάθος και το ξέρετε , ότι αυτοί οι διάλογοι στα ιστολόγια προκύπτουν περιστασιακά και όχι επειδή τους προγραμματίσαμε μεταξύ ανθρώπων , που γνωρίζουν άλλος πολλά , άλλος λιγότερα , και άλλος ΄΄ σκρά ΄΄ χωρίς κάποια σφραγίδα γνησιότητος Ας ρωτήσουμε τον π. Θεόδωρο για όλα αυτά , αλλά την ώρα που εγώ σας γράφω , γιατί καθυστερημένα ενημερώθηκα για την ροή των σχολίων, είδα ότι ήδη έχετε αναρτήσει κείμενο απευθυνόμενο προς τον π. Θεόδωρο
    Λωρίτου Ελένη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος12/10/13, 10:28 π.μ.

    Μικρή απάντηση στο σχόλιο 6:13 της κ. Λωρίτου.
    Πρώτον. Διαπιστώνω ότι δεν έχετε διαβάσει προσεκτικά τα βιβλία του π. Ευθυμίου, οπότε πώς μπορεί να γίνει διάλογος για την αναζήτηση της αληθείας, χωρίς την μελέτη των σχετικών πατερικών κειμένων που με κόπο συγκέντρωσε ο π. Ευθύμιος; (Και δεν είστε από εκείνους τους ανθρώπους που δεν έχετε την δυνατότητα να τα μελετήσετε, το ακριβώς αντίθετο). Εκεί με ατράνταχτα και πολυπληθή Πατερικά στοιχεία (που εκφράζουν όχι το γράμμα, αλλά το πνεύμα και την Παράδοση της Εκκλησίας, αποδεικνύεται το γεγονός, ότι ο αιρετικός, είτε πριν, είτε μετά ΕΙΝΑΙ αιρετικός, εφ΄ όσον κηρύττει ενσυνείδητα μια αιρετική δοξασία και επιμένει σ' αυτήν, παρά την επισήμανση και την καταγγελία της κακοδοξίας του. Τα παραδείγματα που αναφέρθηκαν παραπάνω από τον "ανώνυμο Κ.", είναι νομίζω ενδεικτικά και αρκετά (Νεστόριος, Καλέκας κ.α.π.).
    Δεύτερον, λέτε πως "Ιδιοποιούμεθα" την "απομάκρυνση". Αν θέλετε, ναί, την ιδιοποιούμεθα, αλλά κατά τον ίδιο τρόπο που το κάνατε εσείς, σε πρώτο στάδιο, με τη συμπεριφορά σας προς τον Δημητριάδος Ιγνάτιο, όπως γράφετε (και σας πιστεύω, αν ναι εγώ δεν ήμουν εκεί). Δηλ. όχι μόνο δεν την κάνουμε ίδιαν και αποκλειστική ενέργεια, αλλά -όπως και εσείς στην περίπτωση Ιγνάτιου-
    απλώς συμμετέχουμε
    στην διαχρονική πρακτική των Αγίων,
    που δεν έχει τίποτα "ιδιάζον"
    αφού είναι η α υ τ ο ν ό η τ η,
    ως κ ο ι ν ή και α γ ι ο π α ρ ά δ ο τ η
    πρακτική της Εκκλησίας.
    Τελικά, τίποτα δεν ιδιοποιούμεθα, όπως εσείς το τοποθετείτε το θέμα, αλλά μετέχουμε της κοινής εκκλησιαστικής εμπειρίας, για την οποία εσείς προβληματίζεσθε, μόνο και μόνο, επειδή οι σύγχρονοι πατέρες προς το παρόν τουλάχιστον, χωρίς αγιοπατερική επίσημη κατοχύρωση, αλλά με λόγια από το αρχονταρίκι, απορρίπτουν.
    Βέβαια, φ α ί ν ε τ α ι ως ιδιάζουσα αυτή η εκκλ. πρακτική, επειδή η σύγχρονη παναίρεση, η άκριτη υπακοή στους πνευματικούς (που η επί δεκαετίες μόλυνση εκ της αιρέσεως του υφέρποντος και γιγαντούμενου οσημέραι Οικουμενισμού) της έδωσε "εκκλησιαστική" υπόσταση. Έτσι σήμερα, ακόμα και οι καλοδιάθετοι πιστοί και πνευματικοί, δεν ακολουθούν σ' αυτό το σημείο την εκκλησιαστική Παράδοση, με αποτέλεσμα, όσοι την επικαλούνται και προσπαθούν να την ακολουθήσουν, να την κάνουν να φαίνεται στα μάτια των πολλών ως κάτι το "ιδιάζον".
    Και για να έρθουμε στην ιστορική πραγματικότητα. Κατά τον ίδιο τρόπο θα φάνταζε "ιδιάζουσα" η αποτείχιση ενός μοναχού, του Μαξίμου, που φυσικά τότε, δεν τον παραδέχονταν ως άγιο, αλλά στα μάτια τους ήταν ένας απλός πλανεμένος μοναχός. Όταν τον ρωτούσαν οι αξιωματούχοι του αυτοκράτορος (καθώς ήταν κρατούμενος): μόνο εσύ ανήκεις στην Εκκλησία, ενώ εμείς, ο αυτοκράτορας, οι Πατριάρχες, οι Επίσκοποι κ.λπ. δεν ανήκουμε; Αυτός απαντούσε ότι θεωρεί ως: "Καθολικήν Ἐκκλησίαν, τήν ὀρθήν καί σωτήριον τῆς εἰς αὐτόν πίστεως ὁμολογίαν" (Υπ' όψιν ότι όλοι αυτοί εδέχοντο ή ανέχοντο τότε τον μη ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΘΕΝΤΑ εισέτι από Σύνοδο στην Κων/πολη Μονοφυσιτισμό).
    Το απόσπασμα της συνομιλίας:
    "Ποίας Ἐκκλησίας εἶ; Βυζαντίου; Ρώμης; Ἀντιοχείας; Ἀλεξανδρείας; Ἱεροσολύμων; Ἰδού πᾶσαι μετά τῶν ὑπ’ αὐτάς ἐπαρχιῶν ἡνώθησαν. Εἰ τοίνυν εἶ τῆς καθολικῆς Ἐκκλησίας, ἑνώθητι, μήπως, ξένην ὁδόν τῷ βίῳ καινοτομῶν, πάθῃς ὅπερ οὐ προσδοκᾷς.
    Πρός οὕς εἶπον· Καθολικήν Ἐκκλησίαν, τήν ὀρθήν καί σωτήριον τῆς εἰς αὐτόν πίστεως ὁμολογίαν...".
    Π.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος14/10/13, 5:36 π.μ.

    Παρ’όλη την απομάκρυνσή σας από τον οικουμενισμό , για την οποίαν επαίρεσθε , δεν αποφύγατε την διάβρωση από τον τρόπο διαλεκτικής των οικουμενιστών, που βασίζεται στο δόλο και στην δημιουργία εντυπώσεων, ενώ ο λόγος του χριστιανού είναι απλούς και ευθύς Είπα εγώ ότι ο αιρετικός και ο αιρετίζων δεν είναι αιρετικός και πρό και μετά την καταδίκη από την σύνοδο ; Γιατί θέλετε να δημιουργείτε εντυπώσεις , έτσι εννοείτε ότι μπορείτε να πολεμήσετε υπέρ της ορθοδοξίας; Αυτό που διαφέρει είναι ο τρόπος αντιμετώπισής του και αν θέλετε ο βαθμός της απομάκρυνσής μας από αυτόν Έτσι λοιπόν ενώ ο Μονοθελητισμός άρχισε να κηρύττεται το 615 , οι κύριοι πολέμιοί του άγιοι Σωφρόνιος και Μάξιμος (μια και τον αναφέρετε ) δεν φαίνεται να έχουν διακόψει την επικοινωνία με τους αιρετικούς προ των συνόδων της Δύσεως (640 - 649), που τους ανεθεμάτισαν. Για να πάμε όμως και στο πιο πρόσφατο παρελθόν , ο άγιος Νικόδημος ο αγιορείτης και οι λοιποί Κολλυβάδες της εποχής του , ενώ αγωνίσθηκαν σθεναρώς υπέρ των ιερών Παραδόσεων, όμως δεν φαίνεται πουθενά να διέκοψαν την επικοινωνία με τους λατινόφρονες η τους λοιπούς κακοδόξους. Και παλαιότερα όμως πρό της πτώσεως της Κων/πόλεως οι ανθενωτικοί ενώ αγωνίσθηκαν κατά των λατινοφρόνων , δεν διέκοπταν την εκκλησιαστική κοινωνία. Αυτό το έπραξαν μόνο εξ αιτίας των δύο ενώσεων (1274 σύνοδος Λυών και 1439 σύνοδος Φερραρας Φλωρεντίας ). Εσείς βέβαια θα μας αναφέρετε άλλες τόσες περιπτώσεις , που διέκοψαν την επικοινωνία , μόνο μην μας αναφέρετε τά περιστασιακά σχίσματα των στουδιτών , ένεκα των οποίων ο Μέγας Φώτιος εξέδωσε τον επίμαχο 15ο κανόνα και τα οποία δεν μπορούν να αποτελέσουν την πρακτική της εκκλησίας , ούτε βέβαια να αναιρέσουν τους αγώνες και την αγιότητα του αγίου Θεοδώρου του Στουδίτου Μας υπενθυμίζετε συνεχως , ότι δεν έχομε διαβάσει τα βιβλία του π.Ευθυμίου Δεν αμφισβητούμε ότι όλα τα παραδείγματα , που ο π. Ευθύμιος αναφέρει , είναι αληθη και ισχύουν ( τουλάχιστον άς το υποθέσουμε) Αυτό απλώς καταδεικνύει ότι ο 15ος κανόνας επιτρέπει , αλλά δεν επιβάλλει την αποτείχιση Συνέχεια….

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος14/10/13, 5:41 π.μ.

    Οσο όμως για την ιστορική πραγματικότητα , πού μας αναφέρετε σχετικά με τον άγιο Μάξιμο τον ομολογητή, δεν έχει καθόλου έτσι η ιστορική πραγματικότητα Η ιστορική πραγματικότητα έχει ότι πριν κληθεί στην Κων/πολη ο άγιος Μάξιμος για να δικασθεί , είχαν προηγηθεί αι σύνοδοι της Ρώμης (640-649) καθώς επίσης και των επισκόπων της Αφρικής , που είχαν καταδικάσει τον μονοθελητισμό Γιατί αυτό το αποκρύπτετε; Επίσης αν δεχθούμε ότι η αίρεση του μονοθελητισμού ήταν απότοκος και συνέχεια της αιρέσεως του μονοφυσιτισμού, είχε προηγηθεί η Δ΄ οικουμενική σύνοδος . Δεν ήταν λοιπόν ο άγιος Μάξιμος ο μόνος , ώστε να φαίνεται ΄΄ιδιάζουσα΄΄ η περίπτωσή του , αλλά ο πλέον επιφανής και διάσημος ίσως εκ των πολεμίων του μονοθελητισμού μερικοί εκ των οποίων είναι και άγιοι (άγιος Μάξιμος , άγιος Σωφρόνιος , άγιος Μαρτίνος πάπας Ρώμης )
    Ας αναφέρομε ακόμα μία περίοδο της εκκλησίας την περίοδο του αρειανισμού Το γεγονός οτι ο αρειανισμός είχε εξαπλωθεί παντού και μόνο ο μέγας Βασίλειος στη Καισάρεια αντιστεκόταν δεν σημαίνει , ότι δεν υπήρχαν σύγχρονες ή ολίγο προγενέστερες μορφές όπως ο μέγας Αθανάσιος , ο άγιος Γρηγόριος ο θεολόγος , αλλά και ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος , οι οποίοι διεμόρφωναν το κοινό βίωμα , την εκκλησιαστική συνείδηση Δεν είναι δυνατόν σήμερα όλοι και σύγχρονοι και προγενέστεροι κατά πάντα καταξιωμένοι θεολόγοι , πνευματικοί , ποιμένες , ενδεχομένως και άγιοι να κάνουν λάθος και να λοιδορούνται με τόση αυθάδεια πλήν ενός
    Για να μην παρεξηγηθώ όμως , επισημαίνω την υποχρέωσή μας με κάθε τρόπο να εκδηλώνουμε την ευλάβεια και προσήλωσή μας στην Παράδοση της εκκλησίας , να ασκούμε κάθε ψυχολογικό και οποιονδήποτε άλλον θεμιτό πόλεμο , για να αποτρέπουμε την επέκταση της αιρέσεως του οικουμενισμού και να την αποδοκιμάζουμε. Δεν δέχομαι όμως ότι κανείς μολύνεται από τα μυστήρια , εφ’όσον δεχόμεθα ότι είναι εγκυρα και ότι υπάρχουν στάδια αποκαθάρσεως Το πρώτο στάδιο το παραχωρείτε σ’εμάς , όπως το υπαινίσσεσθε, σ’ένα δεύτερο στάδιο πιο προηγμένο ανήκετε εσείς , αλλά παρα ταυτα δεν επιτυγχάνετε τον απόλυτο καθαρμό , να μας πείτε πιο θα είναι το τρίτο στάδιο καθαρμού …
    Λωρίτου Ελένη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος14/10/13, 7:08 π.μ.

    κ. Λωρίτου, ὅλα αὐτά ποὺ γράφετε εἶναι ἀναμασήματα του φυλλαδίου τῆς Ἱ. Μ. Γρηγορίου (μ. Βασιλείου) καὶ τῆς Ἀπαντήσεως τῆς Ι. Μητρ. Πειραιῶς, ἀκριβῶς στὶς ὁποῖες ἀπάντησε ὁ π. Εὐθύμιος. Τὰ κείμενά τους, λοιπόν, τὰ ἀναφέρετε (είτε τὰ ἔχετε προσωπικὰ διαβάσει ἤ σᾶς βοήθησαν νὰ τὰ βρεῖτε κάποιοι), ἀλλὰ τὰ κείμενα τοῦ π. Εὐθύμιου ποὺ μὲ ἱστορικὰ στοιχεῖα καὶ ἁγιοπατερικὸ τρόπο ἀπαντᾶ καὶ τὰ ἀνατρέπει, δὲν τὰ ἀναφέρετε.
    Κατ' αὐτὸν τὸν τρόπο, ὅμως, δὲν γίνεται συζήτηση.
    Γι' αὐτὸ δὲν θὰ συνεχίσω αὐτὴν τὴν καλοπροαίρετη συζήτηση μαζί σας καὶ δὲν θὰ ἀπαντήσω σ' αὐτὰ τὰ τελευταῖα ποὺ γράφετε, αφήνοντας σὲ σᾶς τὸν τελευταῖο ὡς πρὸς αὐτὰ λόγο.

    Αν πράγματι θέλετε ἀπάντηση, διαβάστε το τελευταῖο βιβλίο τοῦ π. Εὐθυμίου, ἀλλὰ καὶ τὸ 15-16 τεῦχος τοῦ "Κοσμᾶ Φλαμιάτου", ὅπου ἔχει δημοσιευθεῖ ἡ ἀπάντηση τοῦ π. Εὐθυμίου στὶς θέσεις ποὺ στὸ τελευταῖο σχόλιό σας ἀναφέρετε.
    Π.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος14/10/13, 9:42 μ.μ.

    Διάβασα κάποια νέα σχόλια που απευθύνονται σε μένα, και δεν δημοσιεύσαμε, για το θέμα που ήδη συζητήσαμε σ' αυτήν την ανάρτηση. Από μέρους μου έκλεισα τη συζήτηση, γι' αυτό και δεν απάντησα επί της ουσίας στα τελευταία δημοσιευμένα σχόλια, γιατί όπως σημείωσα, οι απαντήσεις υπάρχουν δημοσιευμένες και δεν έχω την δυνατότητα και κυρίως το χρόνο, για ένα ήδη λυμένο θέμα, και χωρίς να προσφέρεται κάποια καινούργια θέση-αντίθεση, να επαναλαμβάνω με άλλο τρόπο τα ίδια.
    Σεβαστές πάντα οι απόψεις των σχολιογράφων, αλλά ο π. Ευθύμιος που παρέθεσε τις θέσεις των Πατέρων, και που προς αυτόν κυρίως αναφέρονται τα σχόλια, είναι πάντα ανοικτός, σε όποιον θέλει να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις.
    Π.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.