Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2017

Πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε σε εποχή αιρέσεων. --Και σχόλιο στην περί "χαρτοπολέμου" αναφορά του π. Θεοδώρου

"Δειλοί, οἳ τὸ φυσικῶς ἀσελγαίνειν οὐκ ἔχοντες, ᾧ δύνανται μόνον, τῇ γλώσσῃ πορνεύουσι"

(Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος)




ΣΧΟΛΙΟ salpismazois.blogspot:
   Και η παρακάτω ανάρτηση αφιερωμένη με αγάπη σε όσους βρέθηκαν χωρίς να το καταλάβουν στην "απέναντι όχθη", στην όχθη της ΑΙΡΕΣΕΩΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ. Και επίσης αφιερωμένη σε όσους, ιδία Ιεράρχας, κατεχόμενοι εκ του φόβου, ΔΕΝ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ. Ας πάρουν μαθήματα από τον Μέγα Βασίλειο. Εμείς πάντως "ΤΗΝ ΟΔΟΝ ΤΗΣ ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩΜΕΝ" 

Εκείνοι ας σκεφθούν τι θα πουν στον Δικαιοκρίτη, όταν τους καλέσει....

π. Φώτιος Βεζύνιας.


Πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε, ιδιαίτερα οι κληρικοί, σε εποχή αιρέσεων.


ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΠΙΤΑΦΙΟ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΣΤΟΝ Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ
Αποτέλεσμα εικόνας για π.θεοδωρος ζησης
Ομιλεί ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Θεόδωρος Ζήσης.

Από όλα τα όσα μας παρουσιάζει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος στον θαυμάσιο Επιτάφιό του λόγο στον Μέγα Βασίλειο, έχω επιλέξει σήμερα [εκείνα] τα οποία και εμένα ξανά με εντυπωσίασαν και ελπίζω και πως σε εσάς θα ξανακάνουν εντύπωση, σε σχέση με το πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε, ιδιαίτερα οι κληρικοί, σε εποχή αιρέσεων.

Υπήρχε τότε ο Αρειανισμός ο οποίος ταλαιπώρησε την Εκκλησία πολλές δεκαετίες, έναν αιώνα περίπου. Όλος ο τέταρτος αιώνας ταλαιπωρήθηκε από την αίρεση του Αρείου. Και υπάρχει και σήμερα μία πολύ μεγάλη αίρεσις την οποία πολλοί δεν ξέρουν.
Υπάρχει η αίρεσις του Οικουμενισμού, η παναίρεσις του Οικουμενισμού. Δεν θα σας αναλύσω τώρα σε τι συνίσταται αυτή η παναίρεσις του Οικουμενισμού, θα σας πω μόνο πως επί πολλά χρόνια αγωνίζονται πολλοί Άγιοι Πατέρες και Άγιοι άνδρες εναντίον αυτής της αιρέσεως του Οικουμενισμού, όπως αγωνιζόταν τότε και ο Μέγας Βασίλειος εναντίον της αιρέσεως του Αρείου.
Παρά ταύτα όμως, αυτήν την παναίρεση του Οικουμενισμού πολλοί την προστατεύουν. Την προστατεύουν οι ισχυροί της γης, η νέα τάξις των πραγμάτων και την προστατεύουν και πολλοί εκκλησιαστικοί ηγέτες, Πατριάρχες, Αρχιεπίσκοποι, Μητροπολίτες. Και υπάρχει και ένας αριθμός Χριστιανών οι οποίοι αγωνιζόμαστε εναντίον αυτής της αιρέσεως του Οικουμενισμού. Δεν φιλοδοξούμε να δρέψουμε δάφνες που έδρεψε τότε ο Μέγας Βασίλειος, ούτε να τον μιμηθούμε σε όλα. Απλώς, από το παράδειγμά του παίρνουμε θάρρος. Διότι αν τότε ο αυτοκράτωρ Ουάλης έδωσε εντολή να πιεστεί, να εκβιαστεί, να εξοριστεί, να εξουθενωθεί ο Μέγας Βασίλειος, να απειληθεί, και ανέλαβε αυτό το έργο ένας ύπαρχος, ένας πρωθυπουργός, ο Μόδεστος, το ίδιο γίνεται και σήμερα. Δεν υπάρχουν αυτοκράτορες σήμερα, υπάρχουν όμως Πατριάρχες και πολλοί από τους Πατριάρχες δίνουν εντολή στους νέους υπάρχους τους, τους Μητροπολίτες: ταλαιπωρήστε, διώξτε, συκοφαντήστε, δυσφημίστε, πιέστε αυτούς οι οποίοι αγωνίζονται εναντίον της αιρέσεως του Οικουμενισμού.
Για να δούμε τι έκανε ο Μέγας Βασίλειος; Υπεχώρησε σ’ αυτές τις απειλές και σ’ αυτούς τους εκβιασμούς; Και πως συμπεριφέρθηκε τότε και ο λαός ο πιστός σ’ αυτές τις απειλές εναντίον του Μεγάλου Βασιλείου; Δεν υπάρχει πολύς καιρός για να σας πω πως συμπεριφέρθηκε ο λαός, αλλά διηγείται ο Μέγας Γρηγόριος, ότι σε μία περίπτωση οδήγησαν τον Μέγα Βασίλειο σε δικαστήριο και τον κατηγόρησαν για κάποιες κατηγορίες ασύστατες. Ξεσηκώθηκε ο λαός της Καισαρείας και με πέτρες πήγαν μπροστά στο δικαστήριο και ανάγκασαν τον δικαστή, τον πρόεδρο του δικαστηρίου, να βγει έξω γονατιστός και να πέσει στα πόδια του Μεγάλου Βασιλείου και να λέει, σώσε με θα με σκοτώσουν, θα με σκοτώσει ο λαός, ο αγανακτισμένος για αυτούς τους διωγμούς εναντίον του Μεγάλου Βασιλείου.
Μας λέει λοιπόν εδώ... ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, ο πιστός φίλος του Μεγάλου Βασιλείου -στην πραγματοποίηση των γεγονότων αυτών ήταν παρών ο ίδιος ο Άγιος Γρηγόριος- μας διηγείται εξ αυτοψίας και αυτηκοΐας τα εξής.
Όταν, λέει, ο Μέγας Βασίλειος τακτοποίησε τα της επισκοπής του, αφού έγινε επίσκοπος το 370 και τα τακτοποίησε όλα μέσα στην επισκοπή του, περι νοε τι τ διανοί μεζον κα ψηλότερον, σκέφτεται, λέει, με το νου του κάτι πολύ υψηλότερο...
Και ποιο είναι αυτό το μείζον και υψηλότερον;
Ενώ όλοι οι άλλοι, λέει, οι πολλοί και οι επίσκοποι κοιτάζουν να τακτοποιήσουν μόνο τα πράγματα αυτά που είναι γύρω τους, στην επισκοπή τους, Τν γρ λλων πάντων τ ν ποσ μόνον ρώντων, κα τ κατ᾿ ατος πως σφαλς ξει λογιζόμενων και κοιτάζουν πως τα δικά τους πράγματα θα είναι σε ασφάλεια μόνο, η επισκοπή τους τα δικά τους πνευματικά παιδιά, εκεί να είναι όλα καλά και ήρεμα, περαιτέρω δ᾿ ο προϊόντων, και πιο εκεί δεν πηγαίνουν. Εκεί, να καλοπερνούν ήσυχα.
οδέ τι μέγα κα νεανικόν, ννοσαι, καταπράξασθαι δυναμένων· Και δεν μπορούν αυτοί που κοιτάζουν τα πόδια τους μόνο, δεν μπορούν να κάνουν τίποτε νεανικό, νεαρό, δυνατό, ούτε μεγάλο. Και ο Μέγας Βασίλειος μολονότι, λέει, σωματικά ήταν μέτριος, ν τούτοις ο μετριάζει· σ’ αυτά δεν μετριάζει.
Τι έκανε λοιπόν; λλ᾿ ψο τν κεφαλν διάρας, σήκωσε ψηλά το κεφάλι του κα κύκλ τ τς ψυχς μμα περιαγαγών, και το όμμα της ψυχής του το γύρισε σε όλη την οικουμένη, πσαν εσω ποιεται τν οκουμένην, σην σωτήριος λόγος πέδραμεν. Παίρνει μέσα του, περιλαμβάνει, όλη την οικουμένη στην οποία είχε διαδοθεί ο Χριστιανισμός.
Και βλέποντας, λέει, την κληρονομιά του Θεού, την Εκκλησία, να βρίσκεται σε πολύ άσχημη κατάσταση από την αίρεση του Αρείου, κα πάθεσι τ γιον θνος, τ βασίλειον εράτευμα, ες τε μυρίας δόξας κα πλάνας διεσπασμένον· που είχε διασπαστεί σε μύριες αιρέσεις και σε μύριες πλάνες –Ομοιουσιανοί, Όμοιοι, Πνευματομάχοι, αιρέσεις, κακό, και τώρα είμαστε διασπασμένοι σε πάρα πολλές μερίδες-  αυτήν λοιπόν την άμπελον του Θεού, λέει, έβλεπε έναν άγριο αγριόχοιρο ταύτην πονηρ κα γρί συ τ διαβόλ λελυμασμένην· ένας άγριος αγριόχοιρος, λέει, ο διάβολος, μπήκε μέσα στην Εκκλησία και κατέστρεφε την άμπελον της Εκκλησίας, οκ αταρκες πο λαμβάνει θρηνεν συχ τ πάθος, δεν θεωρούσε πως είναι αρκετό να καθίσει μόνος του ήσυχα και να θρηνεί για την κατάσταση αυτή.
Και προσέξτε, γιατί γι’ αυτό γινόμαστε αντικείμενο κριτικήςοκ αταρκες πολαμβάνει θρηνεν συχ τ πάθος κα πρς Θεν μόνον αρειν τς χερας, και απλώς να προσεύχεται. Γιατί πολλοί από τους πνευματικούς λένε σήμερα, ‘προσευχηθείτε, προσευχηθείτε, προσευχηθείτε, καθίστε ήσυχα εσείς’. οκ αταρκες πολαμβάνει θρηνεν συχ τ πάθος κα πρς Θεν μόνον αρειν τς χερας, και να προσεύχεται μόνο στον Θεό, κα παρ᾿ κείνου τν κατεχόντων κακν λύσιν ζητεν, και να ζητάει από το Θεό να λύσει τα κακά της αιρέσεως, δεν το θεωρούσε αυτό αρκετό, ατς δ καθεύδειν· και αυτός να κοιμάται. Κοιμούνται, κοιμούνται, κοιμούνται, η πλειονότης των Αρχιερέων και των Ιερέων κοιμούνται, κάνουν τα δικά τους εκεί γύρω τους. Κοιμούνται κι εμείς προσευχόμαστε.
λλά τι κα βοηθεν κα παρ᾿ αυτο συνεισφέρειν ετο δεν. Αλλά θεώρησε πως πρέπει και αυτός να βοηθήσει σε κάτι και να συνεισφέρει ο ίδιος. Διότι, λέει, η συμφορά της αιρέσεως είναι κοινή, είναι μεγάλη, έχει εξαπλωθεί παντού και αυτή η συμφορά πιάνει όλους και πρέπει να φροντίσουμε γι’ αυτό το κοινό κακό. Αυτό το κοινό κακό, την αίρεση του Αρείου, να την τιθασεύσουμε.
Όταν λοιπόν τα εννόησε, λέει, αυτά,  το κοινο κηδεμν κα προστάτης, τι έκανε;
οδ νυσταγμν τος βλεφάροις· προσεδαπάνα τ λειπόμενον τν σαρκν τας φροντίσιν, ως ερ το κακο λύσιν· έλιωνε το σώμα του για να βρει λύση του κακού της αιρέσεως. πιζητε θείαν βοήθειαν νθρωπίνην, και ζητάει και τη θεία βοήθεια ή την ανθρώπινη βοήθεια, η οποία θα σταματήσει αυτήν την πυρκαγιά.
Και λέει τι ζητάει. ν μν ον κενο πινοε κα λίαν σωτήριον. Το πρώτο, λέει, που αποφάσισε να κάνει εναντίον της αιρέσεως, ποιο ήταν; λογογραφε τν εσέβειαν κα ντιθέτοις πάλαις κα μάχαις τ πολ τν αρετικν ποκρούεται θράσος· εν πρώτοις γράφει εναντίον της αιρέσεως, γράφει λόγους όπως γράφουνε και σήμερα πολλοί. λογογραφε τν εσέβειαν: αυτή είναι η Ορθοδοξία, αυτή είναι η πίστις μας. Κι ας διαφωνούνε οι αιρετικοί … 
Και το δεύτερο που κάνει τι είναι; Δεύτερον, προσετίθει τ λόγ κα τν κ το πράττειν πικουρίαν· δεν αρκέσθηκε μόνο στο να γράφει. Και να σας πω κιόλας εδώ ότι οι αυστηρότεροι ημών μας κατηγορούν ότι λέμε, λέμε, λέμε, λέμε, κι είμαστε χαρτοπολεμιστές, κάνουμε χαρτοπόλεμο δεν κάνουμε τίποτε στην πράξη, είμαστε χαρτοπολεμιστές, εμείς οι οποίοι λέμε εναντίον του οικουμενισμού. … Κάνουν πολύ μεγάλο λάθος. Τι έκανε ο Μέγας Βασίλειος στην πράξη; Ποια είναι η πράξις, πως την παρουσιάζει εδώ ο Μέγας Γρηγόριος;
τος μν πιδημν, πρς δ τος πρεσβεύων, τος δ καλν, νουθετν, λέγχων, πιτιμν, πειλν, νειδίζων, .. Άλλους τους επισκεπτόταν, άλλους τους ήλεγχε, έτρεχε εδώ, έτρεχε εκεί, σε συνέδρια, σε χώρες κτλ. Να ποια είναι η πράξη.
Και τι είναι ανάγκη να σας πω, απ’ τα πολλά που έκανε ο Μέγας Βασίλειος; Και αρχίζει εδώ ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος να μας διηγείται τι έγινε με τον Ουάλη και με τον Μόδεστο.
Είναι φοβερό κείμενο αυτό, για όλες τις εποχές.
Τί τλλα χρ λέγειν; Ήλθε λοιπόν προς εμάς ο χριστομάχος βασιλεύς και τύραννος της πόλεως, μετ πλείονος τς σεβείας κα θερμοτέρας τς παρατάξεως, ήλθε να αντιπαραταχθεί ο Ουάλης αλλά δεν γνώριζε προς ποιόν πάει να αντιπαραταχθεί, που ήταν ισχυρότερός του. Και λέει ότι, ενώ τους είχε καταστρέψει όλους, τους είχε πείσει όλους τους επισκόπους, πάντας … καταστρεψάμενον τ κράτει τς σεβείας, με τη δύναμη του κράτους του, τους είχε κάνει να υποκύψουν όλοι, κα χειρωσάμενον πν τ προστυχόν, και αφού αιχμαλώτισε ό,τι βρήκε μπροστά του, όλους τους εκκλησιαστικούς ηγέτες, νς νδρς κα μις πόλεως ττω φθναι, εν τούτοις μπροστά σε έναν άντρα και σε μία πόλη την Καισάρεια φάνηκε κατώτερος. Μόνο την Καισάρεια και τον Μέγα Βασίλειο δεν μπόρεσε [να καταλάβει] ο Ουάλης ο Αρειανός. Τώρα ο Οικουμενισμός τα κατέλαβε όλα, Πατριάρχες, Αρχιεπίσκοποι, Μητροπολίται, Επίσκοποι. Τα έχουν καταλάβει όλα. …
Και τι έγινε με τον Ουάλη; Αφού, προηγουμένως, λέει, έκανε πολλά δικά του νεανιεύματα, και εξόρισε, και φυλάκισε τους ιερείς κτλ. και διηγείται εδώ τι έκανε τους ιερείς. Εδώ υπάρχει πληροφορία ότι 80 ιερείς αντιθέτους της αιρέσεως -ποιος τα παθαίνει σήμερα αυτά;- αντιαρειανούς Ορθοδόξους, τους έβαλε μέσα σε ένα πλοίο και τους έκαψε μέσα στη θάλασσα. Τρομοκράτησε τον κόσμο ο Ουάλης, η αίρεση του Αρειανισμού, τους έκαψε μέσα στη θάλασσα. Ήρθε λοιπόν εδώ και αφού όλους, λέει, τους ενίκησε, π τν σειστον κα νεπηρέαστον τήνδε τν κκλησιν μητέρα ς δουλωσόμενος ρμησε, ήρθε κι εδώ στην αδούλωτη μητέρα της Καισαρείας για να την υποτάξει, κα τν λειπόμενον τι μόνον ζωτικν σπινθρα τς ληθείας· Δες τε, είχε υπολειφθεί στην Καισάρεια ένας σπινθήρας της αληθείας. Είχε πεθάνει ο Μέγας Αθανάσιος λίγο νωρίτερα και είχε μείνει εναντίον του Αρειανισμού μόνο ο Μέγας Βασίλειος. …
Αλλά αμέσως κατάλαβε ότι κακς βουλευσάμενος, κακά σχέδια είχε. ς γρ βέλος σχυροτέρ προσπεσν πεκρούσθη, κα ς κάλως αγες πεχώρησε, γιατί σαν βέλος που πέφτει πάνω σε ένα πιο σκληρό αντικείμενο και λυγίζει και σπάζει, έτσι έγινε και ο Ουάλης που έπεσε εναντίον του Μεγάλου Βασιλείου.
Και λέει εδώ ο Άγιος Γρηγόριος, πρέπει να θαυμάσουμε τους αγώνες τούτου, τι υπέστη, τς προσβολάς, τς ποσχέσεις, τς πειλάς, τος κ το δικαστικο τάγματος προσπεμπομένους ατ, του έστελνε δικαστάς να τον φοβερίσουν, κα πείθειν πιχειροντας,  -ξέρετε πόσοι μου τηλεφωνούν τώρα εμένα και μου λένε, πάτερ Θεόδωρε μήπως κάνετε λάθος; Για σκεφτείτε το. Και έρχονται και πάρα πολλοί και μου λένε αυτό και μου λένε εκείνο και άλλοι απειλούν και άλλοι εκφοβίζουν και άλλοι εκβιάζουν;- τος κ το στρατιωτικο, τος κ τς γυναικωνίτιδος, ακόμη και γυναίκες που έστελναν, και όχι μόνο, κάνει κι έναν υποτιμητικό χαρακτηρισμό εδώ, αυτών των δειλών ανδρών, αυτά τα ανδράκια που κάνουν τον άνδρα και δεν είναι άνδρες, τος ν γυναιξν νδρας κα ν νδράσι γυνακας, τος τοτο μόνον νδρικος τν σέβειαν, οι οποίοι σ’ αυτό μόνο είναι μόνο άνδρες, την ασέβεια, όλα τους τα άλλα είναι γυναικεία, δειλοί, ο τ φυσικς σελγαίνειν οκ χοντες, δύνανται μόνον, τ γλώσσ πορνεύουσι, οι οποίοι επειδή, οι ομοφυλόφιλοι οι θηλυπρεπείς, επειδή δεν μπορούν φυσικώς να φανούν άνδρες πορνεύουν με τη γλώσσα, είναι φλύαροι όλοι αυτοί...
Έστειλε λοιπόν, λέει, και τον ύπαρχο, τον Μόδεστο, στον Μέγα Βασίλειο. Πώς, λέει, να σας διηγηθώ την θρασύτητα του επάρχου;  τν το νδρς [του Μεγάλου Βασιλείου] πρς ατν μετ συνέσεως νστασιν. Πως αντέδρασε ο Μέγας Βασίλειος με σύνεση.
Του λέει λοιπόν ο Μόδεστος.
Τι θέλεις εσύ Βασίλειε και τολμάς να αντιταχθείς εναντίον τόσης εξουσίας και δυνάμεως, εναντίον του αυτοκράτορος και μόνος απ’ όλους τους άλλους να απαυθαδιάζεις; κα μόνον τν λλων παυθαδιάζεσθαι;
Τι εννοείς του λέει ο Μέγας Βασίλειος. Το χάριν, γεννάδας φησί, κα τίς πόνοια; Ποια είναι η ανοησία μου; Δεν καταλαβαίνω τι μου λες.
Γιατί δεν έχεις την ίδια πίστη, τι μ τ βασιλέως θρησκεύεις, δεν πιστεύεις στον Αρειανισμό, φησί, τν λλων πάντων ποκλιθέντων κα ττημένων. Εσύ μόνο δεν υποτάσσεσαι στον αυτοκράτορα, όλοι οι άλλοι υποκλίθηκαν.
Απαντά ο Μέγας Βασίλειος. Αυτά, την αίρεση, δεν τα θέλει ο δικός μου βασιλιάς. Ο γρ τατα, φη, βασιλες μς βούλεται, οδ κτίσμα τι προσκυνεν νέχομαι, Θεο τε κτίσμα τυγχάνων κα θες εναι κεκελευσμένος. Γιατί ο Άρειος δίδασκε πως ο Χριστός είναι κτίσμα. Εγώ θα προσκυνώ ένα κτίσμα όπως διδάσκετε όλοι εσείς;
Κι εμείς, του λέει ο Μόδεστος, πως σου φαινόμαστε; Ή δε μας δίνεις σημασία σε αυτά τα οποία σου δίνουμε εντολή; Και δεν σου φαίνεται ότι σε συμφέρει να είσαι μαζί μας; Τί δαί; Ο μέγα σοι τ μεθ᾿ μν τετάχθαι κα κοινωνος χειν μς; Να είσαι μαζί μας και να έχεις κοινωνία μαζί μας;
Λέει ο Μέγας Βασίλειος. Ασφαλώς, σε εσάς τους επιφανείς πρέπει να αποδίδουμε, αλλά δεν είστε τιμιότεροι από τον θεό, οπω δ Θεο τιμιώτεροι. Κα τ κοινωνος χειν, μέγα μέν· ...λλ᾿ σεί τινας λλους τν φ᾿ μν τεταγμένων· ο γρ προσώποις τν χριστιανισμόν, λλ πίστει χαρακτηρίζεσθαι. Θέλουμε να έχουμε επικοινωνία μαζί σας, αλλά όχι επειδή είστε εξουσιασταί, διότι ο Χριστιανισμός δεν λαμβάνει υπόψη τα πρόσωπα.
Τότε, λέει, ο έπαρχος κινήθηκε από μεγάλο θυμό, ζέσαι τε πλέον τ θυμ κα τς καθέδρας ξαναστναι κα τραχυτέροις πρς ατν χρήσασθαι λόγοις. Σηκώθηκε από το κάθισμά του και χρησιμοποίησε πολύ σκληρά λόγια. Δεν φοβάσαι την εξουσία;
Και λέει ο Μέγας Βασίλειος, γιατί, τι θα πάθω από την εξουσία; Μ τί γένηται, μ δ τί πάθω;
Θα πάθεις αυτά που μπορεί η δική μου εξουσία να σου υποβάλει.
Τίνα τατα; του λέει ο Μέγας Βασίλειος. Ποιά; Γνώρισέ τα μας. Δήμευση; Εξορία; Βασάνους; Θάνατον; Μπορείς με κάτι άλλο να μας απειλήσεις; Από αυτά κανένα δεν με εγγίζει.
Και είπε τότε ο έπαρχος. Πως δεν σε εγγίζει;
Διότι, λέει ο Μέγας Βασίλειος, ως προς τη δήμευση δεν με νοιάζει, δεν έχω τίποτε, τι θα δημεύσεις; Δεν έχω τίποτε παρά μόνο αυτά τα τρίχινα ράσα που φοράω και μερικά βιβλία. ν ος πς μο βίος· αυτό που φορώ μόνο, το τρίχινο ράσο και τα βιβλία μου, αυτή είναι η περιουσία μου. Τι θα μου δημεύσεις;
Εξορία; Τί ωραία απάντηση!, 
μηδεν τόπ περιγραπτός, που εγώ δεν περιγράφομαι σε κάποιον τόπο. Λέει, κα μήτε ταύτην χων μήν, ούτε αυτή τη γη στην οποία κατοικώ την έχω δική μου. Δική μου είναι; ν οκ νν, κα πσαν μήν, άλλά και όλος ο κόσμος και όλη η γη είναι δική μου, ες ν ν ιφ· μλλον δ όχι δική μου το Θεο πσαν, ο πάροικος γ κα παρεπίδημος·
Όταν λοιπόν τα άκουσε αυτά ο έπαρχος κατεπλάγην. Κανένας, λέει, μέχρι τώρα δε μου μίλησε έτσι. Οδείς, φάναι, μέχρι το νν οτως μο διείλεκται κα μετ τοσαύτης τς παρρησίας...
Και απήντησε ο Μέγας Βασίλειος. Οδ γρ πισκόπ σως … νέτυχες δεν σου μίλησε κανένας γιατί δεν συνάντησες αληθινό επίσκοπο… Φανταστείτε τους επισκόπους τους περισσοτέρους να αντιδρούν στον Οικουμενισμό και στον Πατριάρχη και στους άλλους, οι οποίοι θέλουν να μας επιβάλουν τον Οικουμενισμό, την αίρεση του Οικουμενισμού. Δεν αντιδράει κανένας. Και λέει, μα δεν είναι επίσκοποι αυτοί: Οδ γρ πισκόπ νέτυχες, πάντως ν τοτον διειλέχθη τν τρόπον, πρ τοιούτων αγωνιζόμενος, γιατί αν ήταν αληθινός επίσκοπος θα φερόταν όπως σου φέρομαι εγώ.
Και του λέει  -φοβερό αυτό-,  μάθε λοιπόν ύπαρχε ότι ως προς τα άλλα εμείς οι Χριστιανοί είμαστε επιεικείς και ταπεινοί, ο δ Θες τ κινδυνευόμενον κα προκείμενον, τλλα περιφρονοντες, πρς ατν μόνον βλέπομεν. Αν όμως κινδυνεύει η πίστη μας, κοιτάζουμε μόνο να σώσουμε την πίστη μαςΠρ δ κα ξίφος κα θρες κα ο τς σάρκας τέμνοντες νυχες, τρυφ μλλον μν εσιν κατάπληξις. Και άμα θέλεις ύβριζε, απείλησε, κάνε ό,τι θέλεις για να απολαύσεις την εξουσία σου. κουέτω τατα κα βασιλεύς, του λέει, και να πας να τα πεις και στο βασιλιά.
Να πάτε να τα πείτε και στον Πατριάρχη, εσείς οι οποίοι μας απειλείτε και μας εκβιάζετε. Δεν πρόκειται να υποχωρήσουμε. Πώς να υποχωρήσουμε αν τιμούμε τους Αγίους; Δεν τους τιμάτε τους Αγίους, δεν τους ακολουθείτε τους Αγίους. Να πάτε να πείτε στον Πατριάρχη ότι δεν περνούνε οι απειλές σας, γιατί εκείνος σας εξωθεί εναντίον των αγωνιστών της Ορθοδοξίας.
Όταν λοιπόν τα άκουσε αυτά ο ύπαρχος, λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, πήγε στο βασιλιά και τι του είπε: ττήμεθα, βασιλε το τσδε προβεβλημένου τς κκλησίας. Κρείττων πειλν νήρ... Νικηθήκαμε βασιλιά μου, αυτός ο άνδρας είναι πιο ψηλός από τις απειλές, δεν υπολογίζει απειλές, πειθος σχυρότερος. Δεν πείθετε από τα δικά μας τα λόγιαλλον δε τινα πειρν τν γενεστέρων, τοτον δ βιάζεσθαι φανερς, μ προσδοκν εξειν τας πειλας. Να μην περιμένουμε να υποχωρήσει στις απειλές.
Και αποφάσισε τότε ο βασιλεύς, θαύμασε αυτήν [την αρετή του ανδρός] και αποφάσισε να πάει ο ίδιος στην Καισάρεια. Όταν πήγε στην Καισάρεια και είδε την ευταξία μέσα στο Ναό με τον Μέγα Βασίλειο να ιερουργεί. Αποφάσισε και ο ίδιος, Αρειανός ων, να προσφέρει κάποιο δώρο, να πάει κάποια προσφορά. Βασιλιάς, πιστός όμως. Και κάτι συνέβη εκεί, ένα θαυμαστό πράγμα την ώρα που πήγε να προσφέρει μες στο Ιερό το πρόσφορο και τα δώρα του, λιποθύμησε και έπεσε. Πήγε κάποιος από το Ιερό και τον σήκωσε και τόσο πολύ θαύμασε λέει ό,τι του συνέβη ώστε ζήτησε από τον Μέγα Βασίλειο να τον συγχωρήσει και σταμάτησε τον πόλεμο εναντίον της Εκκλησίας προσωρινά.
Αυτό το οποίο θέλω να πω τελειώνοντας, είναι κάτι πολύ σημαντικό. Προσωρινά σταμάτησε τον πόλεμο εναντίον της Εκκλησίας και τον σταμάτησε διότι του συνέβη και κάτι στο σπίτι του. Αρρώστησε ένα παιδί του. Ο παίς λοιπόν αυτός από τον πυρετό ήταν ετοιμοθάνατος.  γρ πατάξας Αγύπτου τ πρωτότοκα, τραχυνομένης κατ το σραήλ, οτος κα τν παδα το βασιλέως θραύει νόσου πληγ·... Ο Θεός, για να σταματήσει τον έπαρχο από το να διώκει την Ορθοδοξία, έκανε να αρρωστήσει το παιδί του. Και δες τε τώρα. κεθεν τ γράμμα τς ξορίας, ντεθεν τ δόγμα τς ρρωστίας·... Από τη μια πλευρά το έγγραφο για την εξορία και ο διωγμός του Μεγάλου Βασιλείου, και από την άλλη η αρρώστια του παιδιού. Και τον συνεβούλευσαν οι άλλοι, πήγαινε στον Μέγα Βασίλειο, πέσε στα πόδια του εκεί ή αν δεν θέλεις εσύ να πας πες του να έρθει ο ίδιος εδώ στο σπίτι. Και πήγε ο Μέγας Βασίλειος και η αρρώστια σταμάτησε. Αλλά επειδή ο βασιλιάς δεν φάνηκε καθαρός στην μετάνοιά του και αν δεν ανεμείγνυε την αλμύρα με το πόσιμο νερό, το βασίλειο, αλλά πίστευε στην Ορθοδοξία και όχι στους ετεροδόξους, θα ήταν δυνατόν να εύρει την υγεία του το παιδί, λέει ο Μέγας Φώτιος. Αλλά εξακολούθησε αυτός να υποστηρίζει τους Αρειανούς και πέθανε το παιδί του. Και μας διηγείται στη συνέχεια ότι και ο ίδιος ο Μόδεστος, αυτός όμως οριστικά, ο οποίος πήγε και τον ταπείνωσε, αρρώστησε κι αυτός. Αυτός έδειξε ειλικρινή μετάνοια κι έμεινε σε όλη τη ζωή του καλά.
Να λοιπόν αγαπητοί μου πως ο Θεός εδώ μερικές φορές επεμβαίνει. Λένε μερικοί, μα τι θα κάνουμε; Είμαστε λίγοι, είμαστε αδύναμοι. Την εποχή εκείνοι οι Ορθόδοξοι ήταν τιποτένιοι. Είχαν περιοριστεί στην Κωνσταντινούπολη, ο φίλος του ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος σε έναν μικρό ναό, σαν τον Άγιο Αντώνιο, στο ναό της Αγίας Αναστασίας. Και παντού Αρειανοί, και τώρα παντού Οικουμενιστές. Θα φοβηθούμε; Αν θέλουμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Αγίου Βασιλείου τώρα που αρχίζει το νέο έτος, το οποίο νέο έτος για μας τους Ορθοδόξους θα είναι έτος αγώνων και μάχης εναντίον των αιρέσεων.
Έχοντας το παράδειγμα του Μεγάλου Βασιλείου και όλων των Αγίων, ας μας δίνει κουράγιο και δύναμη ο Θεός να μείνουμε όρθιοι και σταθεροί στην πίστη μας. Αμήν.
Απομαγνητοφώνηση Φαίη/Αβέρωφ

Σχόλιο: Λέτε π. Θεόδωρε:
    «Και να σας πω κιόλας εδώ ότι οι αυστηρότεροι ημών μας κατηγορούν ότι λέμε, λέμε, λέμε, λέμε, κι είμαστε χαρτοπολεμιστές, κάνουμε χαρτοπόλεμο δεν κάνουμε τίποτε στην πράξη, είμαστε χαρτοπολεμιστές, εμείς οι οποίοι λέμε εναντίον του οικουμενισμού. … Κάνουν πολύ μεγάλο λάθος. Τι έκανε ο Μέγας Βασίλειος στην πράξη; Ποια είναι η πράξις, πως την παρουσιάζει εδώ ο Μέγας Γρηγόριος; τοῖς μὲν ἐπιδημῶν, πρὸς δὲ τοὺς πρεσβεύων, τοὺς δὲ καλῶν, νουθετῶν, ἐλέγχων, ἐπιτιμῶν, ἀπειλῶν, ὀνειδίζων,... Άλλους τους επισκεπτόταν, άλλους τους ήλεγχε, έτρεχε εδώ, έτρεχε εκεί, σε συνέδρια, σε χώρες κτλ. Να ποια είναι η πράξη».
Καὶ παρακάτω συνεχίζετε τὴν ἀναφορὰ στὸν διάλογο Μ. Βασιλείου καὶ Μοδέστου. Λέγει ὁ Μόδεστος:
«Γιατί δεν έχεις την ίδια πίστη, Ὅτι μὴ τὰ βασιλέως θρησκεύεις, δεν πιστεύεις στον Αρειανισμό, φησί, τῶν ἄλλων ἁπάντων ὑποκλιθέντων καὶ ἡττημένων. Εσύ μόνο δεν υποτάσσεσαι στον αυτοκράτορα, όλοι οι άλλοι υποκλίθηκαν.

Απαντά ο Μέγας Βασίλειος. Αυτά, την αίρεση, δεν τα θέλει ο δικός μου βασιλιάς. Οὐ γὰρ ταῦτα, ἔφη, βασιλεὺς ἐμὸς βούλεται, οὐδὲ κτίσμα τι προσκυνεῖν ἀνέχομαι, Θεοῦ τε κτίσμα τυγχάνων καὶ θεὸς εἶναι κεκελευσμένος. Γιατί ο Άρειος δίδασκε πως ο Χριστός είναι κτίσμα. Εγώ θα προσκυνώ ένα κτίσμα όπως διδάσκετε όλοι εσείς;Κι εμείς, του λέει ο Μόδεστος, πως σου φαινόμαστε; Ή δε μας δίνεις σημασία σε αυτά τα οποία σου δίνουμε εντολή; Και δεν σου φαίνεται ότι σε συμφέρει να είσαι μαζί μας; Τί δαί; Οὐ μέγα σοι τὸ μεθ᾿ ἡμῶν τετάχθαι καὶ κοινωνοὺς ἔχειν ἡμᾶς; Να είσαι μαζί μας και να έχεις κοινωνία μαζί μας;
Λέει ο Μέγας Βασίλειος. Ασφαλώς, σε εσάς τους επιφανείς πρέπει να αποδίδουμε, αλλά δεν είστε τιμιότεροι από τον θεό, οὔπω δὲ Θεοῦ τιμιώτεροι. Καὶ τὸ κοινωνοὺς ἔχειν, μέγα μέν· ...ἀλλ᾿ ὡσεί τινας ἄλλους τῶν ὑφ᾿ ἡμῖν τεταγμένων· οὐ γὰρ προσώποις τὸν χριστιανισμόν, ἀλλὰ πίστει χαρακτηρίζεσθαι. Θέλουμε να έχουμε επικοινωνία μαζί σας, αλλά όχι επειδή είστε εξουσιασταί, διότι ο Χριστιανισμός δεν λαμβάνει υπόψη τα πρόσωπα.
  Ἐδῶ ἔχουμε νὰ παρατηρήσουμε, π. Θεόδωρε, ὅτι παραποιεῖται μιὰ ἀκούσια διαστρέβλωση τῆς διδασκαλίας καὶ τῆς ζωῆς τοῦ Μ. Βασιλείου, ἴσως γιατὶ ἀκολουθήσατε μιὰ ὑποσυνείδητη παρότρυνση ποὺ σᾶς ἔσπρωχνε νὰ δικαιολογήσετε τὸν χαρτοπόλεμο ποὺ ἐπὶ χρόνια διεξάγετε. Ἔτσι ἢ ἀλλιῶς στὴν ὁμιλία σας αὐτὴ παρατηροῦμε μιὰ ἀλλοίωση τῆς διδασκαλίας τῶν Ἁγίων καὶ συγκεκριμένα τοῦ Μ. Βασιλείου.
     α) Τὸ κείμενο πουθενὰ δὲν λέγει ὅτι ὁ Μ. Βασίλειος  «έτρεχε εδώ, έτρεχε εκεί, σε συνέδρια, σε χώρες κτλ.»! Αὐτὸ περιγράφει τὸ τί κάνετε ἐσεῖς! Κάτι ἐπαινετὸ καὶ ἀξιοζήλευτο, βέβαια, ἀλλὰ ὄχι ἀπὸ μόνο του, ἀφοῦ ἡ συνέπεια ἀπαιτεῖ νὰ ἀκολουθεῖται ἀπὸ τὴν πράξη τῆς ἀπομάκρυνσης ἀπὸ τοὺς αἱρετικοὺς Οἰκουμενιστές, ὅπως ἀκριβῶς ἔπρατταν οἱ Ἅγιοι καὶ ὁ Μ. Βασίλειος. Ἐξ ἄλλου ἔχουμε μιὰ θαυμάσια δική σας ἀνάλυση στὸ ἁγιοπατερικὸ λόγο "ὁ κοινωνῶν ἀκοινωνήτω...", τὸν ὁποῖο ἐφάρμοζε ὁ Μ. Βασίλειος ἐπακριβῶς.
    β) Ὁ Μόδεστος κατηγορεῖ τὸν Μ. Βασίλειο, ἐπειδὴ δὲν πιστεύει στὸν Ἀρειανισμό, τὸν ὁποῖο πρέσβευε ὁ αὐτοράτορας καί –ὡς ἐκ τούτου– τὸν κατηγορεῖ, ἐπειδὴ δὲν ἔχει κοινωνία μετὰ τοῦ αὐτοκράτορος. Ἄρα, ὁ Μ. Βασίλειος δὲν εἶχε κοινωνία μὲ τοὺς Ἀρειανούς· διαφορετικὰ θὰ παρουσιαζόταν ἀντιφατικός, ἀπὸ τὴν μιὰ νὰ τοὺς κατηγορεῖ γιὰ αἵρεση, καὶ ταυτόχρονα νὰ κοινωνεῖ μαζί τους!
    Βέβαια καὶ στὸν Ἐπιτάφιο λόγο τοῦ ἁγίου Γρηγορίου ποὺ ἑρμηνεύετε, φαίνεται αὐτό, ἀλλὰ ὁλοκάθαρα φαίνεται, ὅταν λάβουμε ὑπ' ὄψιν μας τὴν ὅλη διδασκαλία καὶ τὶς ἐνέργειες τοῦ Μ. Βασίλείου. Ἔχουμε ἐξ ἄλλου τόσα κείμενα –τοῦ ἰδίου τοῦ Μ. Βασιλείου– ποὺ μᾶς καταδεικνύουν ὅτι ἡ στάση του ἀπέναντι στοὺς αἱρετικούς, δὲν ἦταν «χαρτοπολεμική», ὅπως μπορεῖ κανεὶς νὰ τὴν κατανοήσει ἀπὸ τὴν ὁμιλία σας αὐτή.
   Νὰ σᾶς θυμίσουμε ἐμεῖς, μόνο δύο χωρία ἀπὸ τὰ κείμενα τοῦ Μ. Βασιλείου, στὰ ὁποῖα φαίνεται ὁλοκάθαρα ἡ μὴ χαρτοπολεμικὴ θέση του, κι ἐσεῖς –ὡς Πατρολόγος καθηγητής– θὰ μπορούσατε νὰ μᾶς παρουσιάσετε κι ἄλλα πολλά, μιᾶς καὶ μᾶς δηλώσατε ὅτι τὴν περίοδο αὐτὴ μελετᾶτε τὶς Ἐπιστολές του. Γράφει ὁ Μ. Βασίλειος: «Οὐδ’ ἂν πρὸς ὥραν αὐτῶν ἐπεδεξάμεθα τὴν συνάφειαν, εἰ σκάζοντας (χωλαίνοντας) περὶ τὴν Πίστιν εὕρομεν» (P.G. 32,992-994)· καὶ «Οἵτινες τὴν ὑγιᾶ ὀρθόδοξον πίστιν προσποιούμενοι ὁμολογεῖν, κοινωνοῦσι δὲ τοῖς ἑτερόφροσι, τοὺς τοιούτους, εἰ μετὰ παραγγελίαν μὴ ἀποστῶσιν, μὴ μόνον ἀκοινωνήτους ἔχειν, ἀλλὰ μηδὲ ἀδελφοὺς ὀνομάζειν» (Εἰς ἁγ. Μάρκου Ἐφέσου, Ὁμολογία, CFDS, Ser. A. τόμ. Χ, fasc. II, σελ. 133 (24-28).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.